Veliki planovi za baterije u Evropi – da li će se ostvariti?
Zbog ključne uloge baterija, posebno u automobilskoj industriji, mnoge kompanije nastoje da započnu proizvodnju u Evropi. Najavljeni kapaciteti proizvodnje do 2030. godine prelaze dva teravat-sata godišnje. Ipak, prognoza Fraunhofer Instituta za sistemska i inovaciona istraživanja (ISI) ukazuje da ti kapaciteti premašuju stvarnu potražnju. Prethodne godine su pokazale da je realizacija svih najavljenih projekata vrlo malo […] Članak Veliki planovi za baterije u Evropi – da li će se ostvariti? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Zbog ključne uloge baterija, posebno u automobilskoj industriji, mnoge kompanije nastoje da započnu proizvodnju u Evropi. Najavljeni kapaciteti proizvodnje do 2030. godine prelaze dva teravat-sata godišnje. Ipak, prognoza Fraunhofer Instituta za sistemska i inovaciona istraživanja (ISI) ukazuje da ti kapaciteti premašuju stvarnu potražnju.
Prethodne godine su pokazale da je realizacija svih najavljenih projekata vrlo malo vjerovatna, pa je pomenuti Institut razvio metodologiju kojom se procjenjuje vjerovatnoća realizacije najava o proizvodnji baterija i vrednuje rizik povezan sa tim projektima.
Rastuća potražnja za baterijama, prije svega iz sektora mobilnosti (npr. električna vozila), dovela je do značajnog povećanja potrebnih proizvodnih količina. Evropa, najviše zbog razvijene automobilske industrije, nalazi se pred velikom ekspanzijom kapaciteta za proizvodnju baterija. Trenutno, njen udio u globalnim proizvodnim kapacitetima iznosi svega oko 10 odsto, dok evropska potražnja za baterijama čini čak 25 odsto svjetske tražnje. Zbog toga je evropsko tržište u velikoj mjeri zavisno od uvoza baterijskih ćelija, posebno iz Kine.
Odustajanje od planova
S obzirom na procijenjenu evropsku potražnju, koja bi do 2030. godine mogla iznositi između 800 i 1.300 GWh, najavljenih dva teravat-sata proizvodnih kapaciteta bi predstavljalo značajan višak.
„Jedan od razloga je što se tržište elektromobilnosti razvija sporije nego što se očekivalo. Pored toga, sve veći višak kapaciteta u Aziji dovodi do daljeg pada cijena baterijskih ćelija. Početne teškoće prvih evropskih proizvodnih pogona dodatno su narušile optimizam i dovele do toga da su brojni najavljeni projekti već povučeni”, navode iz ISI-a.
Pročitajte još:
- Najveći solarni sistem na stadionu u Njemačkoj: 11.000 panela i baterijsko skladište od 3,4 MWh
- Globalno tržište baterija – Kina dominira, Evropa traži rješenja
- Gradi se najveće baterijsko skladište energije na svijetu od 12,5 GWh
Ističu da i pored brojnih izazova Evropa može biti konkurentna zahvaljujući političkim inicijativama poput nove Uredbe o baterijama (koja uključuje obavezu objavljivanja ugljeničnog otiska i propise o reciklaži baterija).
Trenutno su odloženi ili u potpunosti neuspješni projekti proizvodnje baterijskih ćelija u Evropi procjenjuju na ukupno više od 700 GWh kapaciteta. Samo u Njemačkoj ti projekti dosežu oko 240 GWh. U Švedskoj je otkazano ili dovedeno u pitanje ukupno 110 GWh kapaciteta. U Rumuniji, Norveškoj i Velikoj Britaniji otkazani su projekti ukupnog kapaciteta do 30 GW, najčešće zbog slabe finansijske podrške ili nedovoljno razvijenog tržišta. Otkazane projekte imaju i Slovačka i Finska.
U studiji se navodi da će evropska proizvodnja baterija najvjerovatnije znatno zaostajati za najavama. Rezultati pokazuju da će se vjerovatno realizovati samo između 54 odsto i 75 odsto najavljenih kapaciteta, što bi do 2030. iznosilo između 1,2 i 1,7 TWh godišnje.
Kada se u obzir uzmu očekivana kašnjenja u izgradnji pogona, kao i niži proizvodni učinak zbog otpada u proizvodnji i ograničene iskorišćenosti kapaciteta, realan izlaz iz fabrika do 2030. procjenjuje se na svega 0,8 do 1,1 TWh godišnje. Uprkos brojnim izazovima, studija ukazuje na smanjenje evropske zavisnosti od uvoza baterijskih ćelija.
Energetski portal
Članak Veliki planovi za baterije u Evropi – da li će se ostvariti? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.
Koja je vaša reakcija?






