Elektromobilnost u Srbiji: neregulisan uvoz polovnih vozila obesmišljava subvencije

Elektromobilnost predstavlja jedno od ključnih pitanja dekarbonizacije i ostvarivanja klimatskih ciljeva, a njen značaj prepoznat je i na konferenciji OIE SRBIJA 2025 u Vrdniku, gdje je o ovoj temi govorila i Aleksandra Đurđević, generalna direktorka Delta Auto Group. Električna vozila jesu centralna tema u autoindustriji, ali, prema riječima Đurđević, fokus se sve više pomjera sa […] Članak Elektromobilnost u Srbiji: neregulisan uvoz polovnih vozila obesmišljava subvencije se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Sep 18, 2025 - 20:32
 0  10
X
Elektromobilnost u Srbiji: neregulisan uvoz polovnih vozila obesmišljava subvencije

Elektromobilnost predstavlja jedno od ključnih pitanja dekarbonizacije i ostvarivanja klimatskih ciljeva, a njen značaj prepoznat je i na konferenciji OIE SRBIJA 2025 u Vrdniku, gdje je o ovoj temi govorila i Aleksandra Đurđević, generalna direktorka Delta Auto Group.

Električna vozila jesu centralna tema u autoindustriji, ali, prema riječima Đurđević, fokus se sve više pomjera sa same proizvodnje na razvoj infrastrukture.

— Proizvodnja ovakvih vozila više ne predstavlja problem za proizvođače, jer su oni uveliko morali da pređu na nove tehnologije. Pitanje koje sada ostaje jeste kako će ta vozila moći da se koriste — istakla je ona.

Kako je navela, ista situacija je i u Srbiji – kod nas su stigli novi modeli i proizvođači, ali infrastruktura ostaje najveći izazov.

Govoreći o tržištu električnih vozila u Evropi i Srbiji, Đurđević je istakla da EV tržište u Evropi iznosi gotovo 16 odsto, što pokazuje brz rast, dok je udio električnih vozila u Srbiji i dalje veoma mali.

Kao jedan od najvećih izazova u Srbiji, istakla je neregulisan uvoz polovnih vozila. Prema njenim riječima, kod nas može da se uveze gotovo svako vozilo, uključujući i ona koja su zabranjena u drugim evropskim zemljama. Od svih registrovanih vozila, preko 80 odsto su polovna, a najveći dio njih su veliki zagađivači. Subvencije koje treba da podrže prelazak na električna vozila gube smisao ako na našim ulicama imamo toliko zagađivača i nebezbjednih vozila.

Pročitajte još:

Podsticaji za elektromobilnost

Kada je riječ o podsticajima, Đurđević je navela da oni postoje već nekoliko godina i da su u korektnim okvirima – oko 5.000 eura po električnom vozilu. Ipak, osvrnula se i na odluku Vlade Srbije da od 2025. godine iz subvencija budu isključeni plug-in hibridi. Kako je objasnila, ta vozila imaju određenu autonomiju da voze samo na struju i trenutno za nas najviše imaju smisla, jer infrastruktura još nije dovoljno razvijena.

Đurđević je istakla da su ova vozila preuranjeno isključena, dodajući da oni, ispred Srpske asocijacije uvoznika vozila i dijelova, apeluju i razgovaraju da se plug-in hibridi ponovo uključe u subvencije, jer predstavljaju logičan prelaz prema električnim vozilima i ekološki su mnogo povoljniji u odnosu na vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem.

Među izazovima koje je izdvojila, nalazi se i diskontinuitet subvencija: kasno se saznaje kada su sredstva potrošena, što može dovesti do zastoja – vozila stoje na lageru, a kupci čekaju. Potrebno je povećati budžet kako bi se obezbijedio kontinuitet.

Pored finansijskih, važne su i nefinansijske subvencije, koje mogu dodatno podstaći kupce. Na primjer, besplatno parkiranje u centralnim gradskim zonama ili smanjenje i ukidanje putarina za električna vozila značajno bi olakšalo svakodnevnu upotrebu i povećalo atraktivnost elektromobilnosti.

Energetski portal

Članak Elektromobilnost u Srbiji: neregulisan uvoz polovnih vozila obesmišljava subvencije se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow