Rezultati još jedne studije ne daju šansu sintetičkim gorivima u automobilima
Automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem na klimatski neutralan način? Ideja, kao što naši čitaoci znaju, postoji, ali je njena […] Чланак Rezultati još jedne studije ne daju šansu sintetičkim gorivima u automobilima се појављује прво на Auto Republika.

Automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem na klimatski neutralan način? Ideja, kao što naši čitaoci znaju, postoji, ali je njena realizacija prema nekim navodima veoma teška. Pojedini stručnjaci su prikupili sve dostupne podatke o alternativnim gorivima.
Rezultati najnovije studije dovode u pitanje upotrebu sintetičkih iliti e-goriva u putničkim automobilima. U studiji, koju je sprovela Forum Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft (FÖS) u ime Klima-Allianz Deutschland, pokazuje se da sintetička goriva, proizvedena pomoću električne energije, nisu održiva alternativa planiranom ukidanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem zbog visokih troškova, slabe dostupnosti i neefikasne upotrebe. Klima-Allianz stoga zahteva da se fokus preusmeri na električne automobile i javni prevoz.
Ova studija je sistematski pregled svih dostupnih saznanja u određenoj oblasti. FÖS je za ovo istraživanje prikupio podatke iz različitih izvora, uključujući Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), Savezno ministarstvo za životnu sredinu (BMUV), Institut Fraunhofer za sistemska i inovaciona istraživanja (Fraunhofer ISI) i Međunarodnu agenciju za energiju (IEA).
Prema ovoj studiji, čak i uz visoke državne subvencije, do 2035. godine neće biti dostupne dovoljne količine sintetskih goriva da bi se postigli klimatski ciljevi. Do 2045. godine, automobilski park u Evropi će, prema procenama, biti gotovo potpuno elektrifikovan, dok će vozila na sintetička goriva igrati tek marginalnu ulogu.
Pre no što nastavimo, nismo primetili da su postavili pitanje da li je izvodljivo da se potpuno pređe na EV od 2035. i da li će biti dovoljno električne energije iz OIE i sirovina za baterije da se sve to sprovede u delo…
„Studijom se dokazuje: ko dovodi u pitanje zabranu motora sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropi, obmanjuje kupce automobila“, kaže Štefani Langkamp, direktorka sektora politike u organizaciji Klima-Allianz. Prema njenim rečima, sintetička goriva u putničkom saobraćaju su „fatamorgana“ i ne mogu biti alternativa električnim automobilima.
Ukazuje se i na to da bi 150 vetroturbina moglo da snabdeva električnom energijom 240.000 električnih automobila, dok bi ista količina energije bila dovoljna za samo 37.500 automobila sa motorima SUS koji koriste „e-goriva“. „To znači da bi se istom količinom struje moglo napajati šest puta više električnih vozila“, objašnjava Matijas Runkel, rukovodilac sektora za saobraćajnu i finansijsku politiku u FÖS-u i autor studije.
Runkel dodaje da su električni automobili značajno ekološki prihvatljiviji jer „kada se uzme u obzir celokupan životni ciklus vozila, električni automobili uzrokuju 40 do 50 procenata manje emisija CO₂ u poređenju sa automobilima koji koriste veštačka goriva“. Ipak, stručnjaci ističu da proizvodnja tih goriva i dalje ima svoju svrhu, ali da bi ograničeni resursi trebalo da budu usmereni ka sektorima koji se teško mogu elektrifikovati, poput avionskog i pomorskog saobraćaja, gde su ona „neophodna“.
EU je već usvojila minimalne kvote za upotrebu sintetičkih goriva u ovim sektorima kako bi podstakla njihovu proizvodnju – ali do sada bez značajnog uspeha. U Nemačkoj će aviokompanije od sledeće godine biti obavezne da u svoje rezervoare dodaju najmanje 0,5% sintetičkog kerozina. Savezna vlada je u decembru pokušala da ukine ovu obavezu, jer se trenutno čini neizvodljivom, ali nije uspela da predlog zakona unese u Bundestag.
Evropska Unija je 2023. godine donela odluku da od 2035. godine mogu biti registrovana samo nova vozila koja ne emituju štetni CO₂ tokom vožnje. Time su, u principu, osim benzinskih i dizel motora, isključena i veštačka goriva – izuzev za vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem koja budu prodata pre 2035. godine. Međutim, odlazeća nemačka vlada, pod pritiskom FDP-a, zalagala se za uvođenje izuzetaka. Na koji način bi ti izuzeci mogli da funkcionišu, još uvek nije jasno.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen nedavno je pokazala otvorenost za preispitivanje ovog propisa, „kako bi sintetska goriva mogla igrati određenu ulogu“. Njena konzervativna Evropska narodna partija (EPP) zahteva čak i potpuno ukidanje zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
AutoRepublika
(50)
Чланак Rezultati još jedne studije ne daju šansu sintetičkim gorivima u automobilima се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






