Utopija: U Evropi novoregistrovano samo 14 vodoničnih automobila u dosadašnjem delu 2025. godine

Tehnološka otvorenost je još uvek popularna reč kada je reč o razmatranju budućnosti u smislu tipova pogonskih sklopova. Ali budućnost […] Чланак Utopija: U Evropi novoregistrovano samo 14 vodoničnih automobila u dosadašnjem delu 2025. godine се појављује прво на Auto Republika.

Maj 18, 2025 - 20:50
 0  10
Utopija: U Evropi novoregistrovano samo 14 vodoničnih automobila u dosadašnjem delu 2025. godine

Tehnološka otvorenost je još uvek popularna reč kada je reč o razmatranju budućnosti u smislu tipova pogonskih sklopova. Ali budućnost je već odlučena. Barem se čini da to potvrđuje pogled na brojke na kraju prvog tromesečja 2025. godine, kako je objavio Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Od preko 49 miliona automobila na početku godine, njih samo oko 1.800 je posedovalo tehnologiju vodoničnih gorivnih ćelija. U prvom kvartalu 2025. registrovano je samo osam novih, ovako pogonjenih primeraka četvorotočkaša, ali je u aprilu tom broju dodato još najmanje šest komada. Taj broj je u u 2024. godini takođe bio znatno manji nego 2023. Udruženje poreskih obveznika je pre dve godine kritikovalo neefikasno korišćenje subvencija koje se mere milionima evra, uz obrazloženje da je podrška neopravdana.

Pad popularnosti je jasno vidljiv i u oblasti infrastrukture. U Nemačkoj, kao privredno najrazvijenoj evropskoj državi, trenutno postoji samo 76 stanica za punjenje automobila vodonikom. Poređenja radi, na istoj teritoriji je više od 150 hiljada javnih punjača za baterijske automobile, u poređenju sa oko 14 hiljada konvencionalnih benzinskih stanica. H2 Mobility, tržišni lider u Nemačkoj, trenutno zatvara još jedanaest lokacija. Jedanaest stanica je već ranije zatvoreno. U planu je samo jedna nova vodonična stanica. H2 Mobility ovakav razvoj događaja opisuje kao „konsolidacija mreže“.

Slični zastoji se mogu videti i kod nemačkih komšija u Austriji. Tamo naftna kompanija OMV gasi svih pet stanica za punjenje vodonikom kojima upravlja. Rukovodstvo te firme tvrdi njihovo poslovanje više nije ekonomski održivo. Jednostavno, nema tražnje – fali kupaca. Jedva da ima automobila na vodonik na putevima Austrije. I u Nemačkoj je njihov prodor apsolutno zanemarljiv.

Međutim, pre samo nekoliko godina situacija je bila drugačija. Gorivne ćelije su smatrane obećavajućim. Ipak, prasak popularnosti se nikada nije materijalizovao. H2 Mobility, firma osnovana 2015. godine, imala je za cilj stvaranje nemačke nacionalne mreže za 40 hiljada vodoničnih automobila. Kompanije kao što su Shell, Linde i Daimler su bile uključene u osnivanje. Danas se taj cilj može eventualno tumačiti samo daleka perspektiva. Umesto toga, prevladala je baterijska tehnologija. Proizvođači automobila kao što je Tesla, ali i BYD i drugi, dominiraju tržištem. Napredak u tehnologiji baterija, kao što su mogućnosti brzog punjenja, potkopavaju argumente za gorivne ćelije.

H2 Mobility je od tada promenio fokus. Umesto automobila, fokus je sada na komercijalnim vozilima. Ovo zahteva različite sisteme rezervoara za gorivo sa nižim pritiskom. Vodonik bi mogao da igra posebno važnu ulogu u kamionima. Daimler Truck i Volvo planiraju zajedničku fabriku gorivnih ćelija u južnoj Nemačkoj. Njihov cilj je da vodonik učine upotrebljivim za transport na velike udaljenosti. Traton, odeljenje Volskwagena za komercijalna vozila, ide pak baterijskim putem.

Planovi BMW-a ostaju nepromenjeni. Bavarski proizvođač automobila za 2028. godinu planira novu seriju modela s vodoničnim gorivnim ćelijama. Izvršni direktor Oliver Cipse vidi ovo kao novi početak. On govori o sve većoj potražnji i radikalnoj promeni. Drugi proizvođači su se odavno povukli.

Opel, VW, Renault, Mercedes, Audi i Fiat više nemaju nikakve planove vezane za vodonik kao gorivo. Kompanija se nada političkoj podršci. EU takozvanom uredbom AFIR zahteva da se do 2030. godine stvori nacionalna mreža benzinskih stanica. BMW računa da će benzinske stanice za komercijalna vozila biti konstruisane tako da mogu da opslužuju i automobile. Međutim, proširenje se mora dogoditi brzo ako želimo da novi model bude uspešno lansiran već 2028. godine.

O tome zašto je vodonik u segmentu automobila i lakih komercijalnih vozila čista utopija pisali smo odlične analize pre nekoliko godina. Predlažemo da pročitate, najpre ovu.  Neće da boli ako obratite pažnju i na ovaj članak sa sličnom temom.

AutoRepublika

(62)

Чланак Utopija: U Evropi novoregistrovano samo 14 vodoničnih automobila u dosadašnjem delu 2025. godine се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow