Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju

Ducati je, prema novom patentu, razvio sofisticirani sistem automatske spojnice koja može da „uči“ i prilagođava se uslovima vožnje. Ova […] Чланак Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju се појављује прво на Auto Republika.

Maj 22, 2025 - 22:01
 0  9
Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju

Ducati je, prema novom patentu, razvio sofisticirani sistem automatske spojnice koja može da „uči“ i prilagođava se uslovima vožnje. Ova tehnologija se razvija kako bi unapredila trenutne sisteme brzog menjača (Quickshifter i Blipper), koji zahtevaju prekid rada motora pri promeni stepena prenosa. Nove spojnice omogućavaju brže, glatkije i pametnije promene brzina, kao i lakše kretanje iz mesta, zaustavljanje i manevrisanje.

Zašto Ducati razvija ovu spojnicu?

Uprkos tome što Ducati već ima izuzetno efikasne sisteme menjača, prelazak na automatske sisteme postaje industrijski standard. Ostali proizvođači kao što su Honda, BMW, KTM i Yamaha već imaju slične sisteme, pa Ducati mora da odgovori konkurenciji – ali na sebi svojstven način.

Njihovo rešenje se razlikuje po tome što koristi hidraulički sistem kojim upravlja elektronika, a pritom je moguće naknadno ga ugraditi u postojeće modele, što nije slučaj kod većine drugih rešenja.

Kako funkcioniše Ducatijev sistem?

Sistem kombinuje klasičnu mehaničku komandu spojnice (polugu) i dodatni elektronski kontrolisani hidraulični modul. Postoje dva „kruga“:

  • primarni krug (C₁): Klasično mehaničko upravljanje preko ručice,
  • sekundarni krug (C₂): Elektronski upravljano kvačilo pomoću hidraulike i kontrolne jedinice.

Oba sistema mogu raditi zajedno ili naizmenično – što omogućava vozaču da bira da li će sam koristiti spojnicu ili će sistem preuzeti upravljanje, u zavisnosti od režima vožnje.

Pametan sistem kontrole

Sistem koristi hijerarhijski upravljački algoritam:

  • „High-Level“ kontrola prepoznaje situacije kao što su kretanje, zaustavljanje ili promena brzine,
  • „Low-Level“ kontrola reaguje na podatke senzora, položaj klipa i promene pritiska.

Sistem ima tri glavne funkcije:

  1. Launch Control – za efikasno startovanje pri visokom obrtnom momentu,
  2. Antistall mod – sprečava gašenje motora pri niskim brzinama,
  3. Gear Shift Control – omogućava optimizovano i glatko menjanje brzina.

Tehnička inovacija

Ključna inovacija leži u mehatroničkoj kontroli: unutrašnji i spoljašnji regulacioni krug rade zajedno po principu „ugnježđenih prstenova“.

  • unutrašnji krug precizno upravlja pozicijom klipa spojnice,
  • spoljašnji krug reguliše pritisak u sistemu i prilagođava se uslovima kao što su temperatura, habanje ili tolerancije u komponentama.

Zahvaljujući tome, sistem može:

  • Prepoznati i prilagoditi se promenama (npr. u temperaturi ulja),
  • Reagovati brzo i precizno pri sportskim promenama brzina,
  • Učiti iz senzorskih podataka i prilagoditi se stilu vožnje i trošenju delova.

Ducati i konkurencija:

  • Honda E-Clutch: potpuno automatska spojnica, dobro za gradsku vožnju, ali ne i za sportsku,
  • Yamaha Y-AMT: delimično automatizovan sistem, dobar za putovanja, ali ne idealan za agresivnu vožnju.

Ducati cilja na više: sportsku upotrebu i prilagodljivost bez kompromisa.

Gde bi moglo prvo da se primeni?

Sistem bi se mogao prvi put pojaviti na sportskim modelima poput Panigale V2/V4 i Streetfightera, gde bi poboljšao stabilnost i ubrzao promene brzina. Takođe bi mogao doprineti udobnosti u modelima poput Multistrade ili terenskom DesertX-u, posebno prilikom manevrisanja ili vožnje po neravnom terenu.

Ducati je ranije patentirao i „seamless“ menjač sličan onom iz trka MotoGP, što pokazuje da se kompanija ozbiljno posvećuje inovacijama u prenosu snage.

MotoRepublika

(71)

Чланак Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow