Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju
Ducati je, prema novom patentu, razvio sofisticirani sistem automatske spojnice koja može da „uči“ i prilagođava se uslovima vožnje. Ova […] Чланак Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju се појављује прво на Auto Republika.

Ducati je, prema novom patentu, razvio sofisticirani sistem automatske spojnice koja može da „uči“ i prilagođava se uslovima vožnje. Ova tehnologija se razvija kako bi unapredila trenutne sisteme brzog menjača (Quickshifter i Blipper), koji zahtevaju prekid rada motora pri promeni stepena prenosa. Nove spojnice omogućavaju brže, glatkije i pametnije promene brzina, kao i lakše kretanje iz mesta, zaustavljanje i manevrisanje.
Zašto Ducati razvija ovu spojnicu?
Uprkos tome što Ducati već ima izuzetno efikasne sisteme menjača, prelazak na automatske sisteme postaje industrijski standard. Ostali proizvođači kao što su Honda, BMW, KTM i Yamaha već imaju slične sisteme, pa Ducati mora da odgovori konkurenciji – ali na sebi svojstven način.
Njihovo rešenje se razlikuje po tome što koristi hidraulički sistem kojim upravlja elektronika, a pritom je moguće naknadno ga ugraditi u postojeće modele, što nije slučaj kod većine drugih rešenja.
Kako funkcioniše Ducatijev sistem?
Sistem kombinuje klasičnu mehaničku komandu spojnice (polugu) i dodatni elektronski kontrolisani hidraulični modul. Postoje dva „kruga“:
- primarni krug (C₁): Klasično mehaničko upravljanje preko ručice,
- sekundarni krug (C₂): Elektronski upravljano kvačilo pomoću hidraulike i kontrolne jedinice.
Oba sistema mogu raditi zajedno ili naizmenično – što omogućava vozaču da bira da li će sam koristiti spojnicu ili će sistem preuzeti upravljanje, u zavisnosti od režima vožnje.
Pametan sistem kontrole
Sistem koristi hijerarhijski upravljački algoritam:
- „High-Level“ kontrola prepoznaje situacije kao što su kretanje, zaustavljanje ili promena brzine,
- „Low-Level“ kontrola reaguje na podatke senzora, položaj klipa i promene pritiska.
Sistem ima tri glavne funkcije:
- Launch Control – za efikasno startovanje pri visokom obrtnom momentu,
- Antistall mod – sprečava gašenje motora pri niskim brzinama,
- Gear Shift Control – omogućava optimizovano i glatko menjanje brzina.
Tehnička inovacija
Ključna inovacija leži u mehatroničkoj kontroli: unutrašnji i spoljašnji regulacioni krug rade zajedno po principu „ugnježđenih prstenova“.
- unutrašnji krug precizno upravlja pozicijom klipa spojnice,
- spoljašnji krug reguliše pritisak u sistemu i prilagođava se uslovima kao što su temperatura, habanje ili tolerancije u komponentama.
Zahvaljujući tome, sistem može:
- Prepoznati i prilagoditi se promenama (npr. u temperaturi ulja),
- Reagovati brzo i precizno pri sportskim promenama brzina,
- Učiti iz senzorskih podataka i prilagoditi se stilu vožnje i trošenju delova.
Ducati i konkurencija:
- Honda E-Clutch: potpuno automatska spojnica, dobro za gradsku vožnju, ali ne i za sportsku,
- Yamaha Y-AMT: delimično automatizovan sistem, dobar za putovanja, ali ne idealan za agresivnu vožnju.
Ducati cilja na više: sportsku upotrebu i prilagodljivost bez kompromisa.
Gde bi moglo prvo da se primeni?
Sistem bi se mogao prvi put pojaviti na sportskim modelima poput Panigale V2/V4 i Streetfightera, gde bi poboljšao stabilnost i ubrzao promene brzina. Takođe bi mogao doprineti udobnosti u modelima poput Multistrade ili terenskom DesertX-u, posebno prilikom manevrisanja ili vožnje po neravnom terenu.
Ducati je ranije patentirao i „seamless“ menjač sličan onom iz trka MotoGP, što pokazuje da se kompanija ozbiljno posvećuje inovacijama u prenosu snage.
MotoRepublika
(71)
Чланак Ducati razvija automatsku spojnicu – pametno, prilagodljivo i spremno za sportsku vožnju се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






