Direktor VW-a tvrdi da „Made in Germany“ ostaje konkurentno
Oliver Blume, predsednik upravnog odbora Volkswagena i Porschea, u razgovoru za Manager Magazin branio je planirano ukidanje radnih mesta u […] Чланак Direktor VW-a tvrdi da „Made in Germany“ ostaje konkurentno се појављује прво на Auto Republika.

Oliver Blume, predsednik upravnog odbora Volkswagena i Porschea, u razgovoru za Manager Magazin branio je planirano ukidanje radnih mesta u koncernu i izneo svoju strategiju za dugoročnu konkurentnost. Ukupno je reč o oko 45.000 radnih mesta u Nemačkoj – od toga 35.000 u Volkswagenu, 7.500 u Audiju i nešto manje od 4.000 u Porscheu.
„Mi smo konkurentni“, naglašava Blume. „Imamo izvanredne proizvode, ali moramo da radimo na našim troškovima“. U pozadini se nalaze velike strukturne promene na globalnom automobilskom tržištu, geopolitičke neizvesnosti – posebno u SAD – kao i velika ulaganja u tranziciju. „Uprkos svim izazovima, sveobuhvatno restrukturiramo koncern i pripremamo ga da bude otporan za budućnost – i to upravo ovde“, kaže Blume.
Tvrdnju da nemačke lokacije teško mogu da se takmiče s jeftinijim zemljama proizvodnje poput Portugala, Blume odbacuje: „Ako naše kompanije pravilno dimenzioniramo, konkurentni smo i u Nemačkoj“. Radi se o tome da se dosledno iskoriste potencijali i eliminišu strukturni viškovi. Ukidanje radnih mesta sprovodi se na socijalno prihvatljiv način, na primer putem prirodne fluktuacije. Blume podseća da ove rasprave nisu nove: „Još je Ferdinand Pieh pre otprilike 30 godina rekao da VW ima 30.000 zaposlenih viška“.
Pad rezultata – ali napredak u tranziciji
Na pitanje o padu cene akcija i slabijem rezultatu, Blume odgovara da je 2023. bila rekordna godina za Volkswagen, što je bilo rezultat privremenih posebnih okolnosti nakon korone. Tokom 2024. operativni rezultat jeste pao za 15 procenata, ali u toj brojci je sadržano i 2,6 milijardi evra posebnih troškova. Ipak, trenutna profitna marža je, kako kaže, „gotovo na nivou najjačih godina koncerna“.
Osim toga, koncern je zahvaljujući programima za unapređenje poslovanja uspeo da nadoknadi negativne efekte. „Mnogi naši nedostaci postali su vidljivi tek zahvaljujući poslovnom „pospremanju“. Isto važi i za naše potencijale“, kaže Blume. Cilj je da se bude ekonomski uspešan, kako bi se moglo i dalje intenzivno ulagati u inovacije. „Ono što trenutno mi i cela nemačka automobilska industrija savladavamo jeste pravi herkulovski zadatak“.
Uprkos svim izazovima, Blume ostaje pri ambiciji da Volkswagen pozicionira kao globalnog tehnološkog lidera. „Volkswagen je jedna od retkih automobilskih kompanija koje globalno uspešno posluju. Mi ne samo da razvijamo tehnologije – mi ih i skaliramo“. U tom kontekstu, on ističe više od 30 novih modela koje su lansirali tokom 2024. godine – a još 30 ih je u pripremi.
Strategija razvoja softvera takođe je, prema njegovim rečima, dostigla stabilan nivo. „Naš softver je sada konkurentan, što potvrđuju brojni testovi stručnih medija koje smo dobili“. Kada je reč o električnim vozilima, koncern je tokom 2024. ubedljivo zauzeo lidersku poziciju na evropskom tržištu. U prvom kvartalu 2025. isporuke u Evropi su čak udvostručene. Blume koristi poređenje sa penjanjem na planinu: „Naš tim je spreman za uspon“.
Nove strategije za nova tržišta – posebno u Kini
Kina igra ključnu ulogu u novoj strategiji koncerna. U gradu Hefei, Volkswagen je izgradio svoj najveći razvojni centar van Nemačke. Tamo sada više od 3.000 inženjera i inženjerki radi na razvoju softvera i novih modela za kinesko tržište. „U Kini možemo razvijati i proizvoditi jednakim tempom i po istim troškovima kao naši kineski konkurenti“, objašnjava Oliver Blume. Na predstojećem sajmu automobila u Šangaju biće predstavljeni prvi rezultati ove strategije.
Istovremeno, Blume odbacuje tvrdnje da su nemački brendovi poput Audija izgubili korak: „I Audi će sa novim platformama postavljati standarde“, najavljuje on. Za Volkswagen će u Kini biti razvijena i posebna platforma, koja će koristiti elemente XPengove arhitekture. Za Blumea je jasno: transformacija ne može uspeti bez saradnje, zbog čega se koncern oslanja na ciljano partnerstvo.
U Kini Volkswagen sarađuje sa Horizon Roboticsom, dok u SAD i Evropi sarađuje sa Mobileye i Boschom na razvoju autonomne vožnje. Cilj je da se razvije serijska verzija robotaksija na bazi modela ID.Buzz – slična rešenju koje nudi Waymo, ali sa sopstvenim proizvodom. Blume: „Želimo da budemo spremni za ove usluge još tokom ove decenije – kao jedini u Evropi“. Brojne saradnje, prema njegovim rečima, nisu znak slabosti, već strateške dalekovidosti. „Ne umišljamo da sve znamo. Učimo svuda. To očekujem i od svojih timova“.
Porsche: Ambicije ostaju, uprkos padu
I u Porscheu se Blume suočava s izazovima. Operativna marža je 2024. pala na 14,1%, dok je prvobitni cilj bio u rasponu od 17 do 19%, ali je sada korigovan na 15 do 17%. „Samo Kina, usporeno širenje elektromobilnosti i problemi u lancu snabdevanja smanjili su našu maržu za oko 5 procentnih poena“.
I pored toga, cilj ostaje dugoročna marža iznad 20%. Ulaže se, između ostalog, u nove varijante modela 911 i ekskluzivnu manufakturu. Fokus nije na kratkoročnim uštedama, već na razvoju budućih izvora prihoda.
Nova organizacija upravljanja koncernom
Još jedna važna tačka jeste reorganizacija upravljanja koncernom. Odluke bi trebalo da se donose brže, odgovornosti da budu jasnije, a vlasnički udeo u firmama da se preispita.
Prvi koraci su već napravljeni – VW je nedavno prodao udeo u kompaniji Traton. Moguće su i daljnje promene u portfoliju vlasništva – ali ne u slučaju Audija ili Lamborghinija.
„Postavljamo pitanja: šta želimo i dalje da posedujemo? Gde su nam dovoljni manjinski udeli? Šta bismo eventualno potpuno prodali ako postoji bolji vlasnik?“
Dvostruka uloga između VW-a i Porschea za sada ostaje
Blume je u razgovoru branio i svoju dvostruku funkciju kao šefa i VW-a i Porschea – barem za sada. „Ta dvostruka uloga ima smisla sve dok donosi prednosti za obe kompanije“, objašnjava on. Iako ova podela nije zamišljena kao trajna, trenutno dobro funkcioniše – posebno kod strateški važnih tema kao što su regulativa CO₂, tehnološka partnerstva i geopolitički razgovori.
Na kraju, Blume ističe svoj osnovni cilj: ekonomski uspeh kao preduslov za zapošljavanje, ulaganja i očuvanje industrije u Nemačkoj. „Samo ako poslujete ekonomski efikasno, možete priuštiti potrebna ulaganja. I samo tako nemačke firme mogu očuvati zaposlenost i blagostanje u Nemačkoj“. Za njega je merilo sledeće: „Proizvodi koji oduševljavaju i za koje su ljudi spremni da plate adekvatnu cenu“. Dobre prodajne brojke nisu cilj, već posledica uspešne strategije.
AutoRepublika
(51)
Чланак Direktor VW-a tvrdi da „Made in Germany“ ostaje konkurentno се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






