Velika studija pokazala kada se događa matematički jaz među spolovima – jako rano u školi
Iako djevojčice i dječaci u školu ulaze s podjednakim matematičkim znanjem, samo četiri mjeseca kasnije – dječaci već preuzimaju vodstvo. Nakon godinu dana, razlika postaje još veća. Ovo je zaključak ogromne francuske studije koja je analizirala rezultate gotovo tri miliona učenika prvog i drugog razreda, objavljene 11. juna 2025. u časopisu Nature. The post Velika studija pokazala kada se događa matematički jaz među spolovima – jako rano u školi appeared first on Nauka govori.

- Na početku školovanja, djevojčice i dječaci imaju slične matematičke vještine — ali razlika, matematički jaz među spolovima (preciznije, rodni jaz), javlja se već nakon četiri mjeseca.
- Studija je obuhvatila četiri generacije prvačića širom Francuske, bez obzira na porijeklo, regiju ili vrstu škole.
- Stručnjaci poručuju: razlike nisu urođene, već nastaju kao posljedica ranih školskih iskustava.
- Ako želimo da djevojčice ostanu u korak, moramo djelovati već u prvim mjesecima školovanja.
- U BiH rezultati su ispodprosječni i za dječake i za djevojčice, mada dječaci imaju malu prednost u matematici, pokazalo je TIMSS istraživanje objavljeno 2024.
Iako djevojčice i dječaci u školu ulaze s podjednakim matematičkim znanjem, samo četiri mjeseca kasnije – dječaci već preuzimaju vodstvo. Nakon godinu dana, razlika postaje još veća. Ovo je zaključak ogromne francuske studije koja je analizirala rezultate gotovo tri miliona učenika prvog i drugog razreda, objavljene 11. juna 2025. u časopisu Nature.
Polaze jednako, ali dječaci brzo preuzimaju vodstvo
Radi se o dosad najobuhvatnijem istraživanju rodnog jaza u matematici. Naučnici su pratili četiri generacije đaka koji su pohađali prvi razred osnovne škole u Francuskoj od 2018. do 2021. godine. Bez obzira na to da li su djeca dolazila iz bogatijih ili siromašnijih porodica, živjela u različitim regijama ili pohađala različite vrste škola – obrazac je bio isti: dječaci su već nakon nekoliko mjeseci počeli bolje da rješavaju matematičke zadatke.
Psihološkinja Jillian Lauer naglašava da ovaj jaz nije ni prirodan ni neizbježan. „Ova studija pokazuje da razlike u matematičkom uspjehu nisu urođene. Ako želimo da spriječimo djevojčice da zaostaju, moramo se fokusirati na njihova rana školska iskustva“, poručuje ona.
Rodni matematički jaz nije prirodan – on nastaje u učionici
Studija je pratila kako se razvijaju vještine jezika i matematike kod više od 2,6 miliona djece. U trenutku kada su krenuli u školu, razlika u rezultatima između dječaka i djevojčica praktično nije postojala. Međutim, već nakon četiri mjeseca pojavljuje se statistički značajan jaz u korist dječaka. Nakon godinu dana, efekat je bio još izraženiji – sa razlikom koja odgovara srednjem stepenu prednosti.
Zašto se matematički jaz među polovima dešava tako brzo? Iako istraživanje ne ulazi duboko u razloge, implicira da su školsko okruženje, očekivanja nastavnika, društveni stereotipi ili pristup gradivu faktori koji mogu imati ključnu ulogu.
Poruka istraživanja je jasna: ako želimo jednakost u nauci, tehnologiji i matematici, moramo početi od samog početka – od učionica u kojima petogodišnjaci uče sabiranje i oduzimanje. Jer razlike koje nastanu u prvom razredu, lako mogu da traju cijeli život.
Neke prethodne studije su pokazale kako djevojčice gube interesovanje za nauku u dobi od 15 godina, jer nisu doboljno ohrabribane.
U BiH, zaostatak i ispodprosječni rezultati generalno u odnosu na prosjek u svijetu
Ovakve studije nisu rađene na našem području te se ne može sa sigurnošću reći šta se događa. Kod nas je činjenica da rezultati TIMSS istraživanja objavljeni u decembru 2024. pokazuju da postoji trend da su dječaci ponešto bolji u matematici, a djevojčice u prirodnim naukama, ali i da su učenici iz BiH ispod prosjeka TIMS skale.
Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, ali razlika nije statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna.
Reference:
-
Martinot, P., Colnet, B., Breda, T. et al. Rapid emergence of a maths gender gap in first grade. Nature (2025). https://doi.org/10.1038/s41586-025-09126-4
The post Velika studija pokazala kada se događa matematički jaz među spolovima – jako rano u školi appeared first on Nauka govori.
Koja je vaša reakcija?






