Francuska, Španija i Portugal – Šta koči razvoj međunarodnih željezničkih veza?

Iako elektromobilnost bilježi napredak, sektor transporta i dalje predstavlja jednu od najvećih prepreka u smanjenju emisija ugljen-dioksida i dostizanju klimatskih ciljeva. Zamjena avionskih putovanja železničkim mogla bi, na pojedinim rutama, da smanji emisije za više od 90 odsto. Međutim, nedovoljno razvijen međunarodni željeznički saobraćaj – naročito između Francuske, Španije i Portugala – otežava širu primjenu […] Članak Francuska, Španija i Portugal – Šta koči razvoj međunarodnih željezničkih veza? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Jun 14, 2025 - 20:45
 0  8
X
Francuska, Španija i Portugal – Šta koči razvoj međunarodnih željezničkih veza?

Iako elektromobilnost bilježi napredak, sektor transporta i dalje predstavlja jednu od najvećih prepreka u smanjenju emisija ugljen-dioksida i dostizanju klimatskih ciljeva. Zamjena avionskih putovanja železničkim mogla bi, na pojedinim rutama, da smanji emisije za više od 90 odsto. Međutim, nedovoljno razvijen međunarodni željeznički saobraćaj – naročito između Francuske, Španije i Portugala – otežava širu primjenu ovog načina prevoza, pokazuje izvještaj organizacije Transport & Environment (T&E).

Razvoj međunarodnih željezničkih linija važan je kako za poslovna putovanja, tako i za transport robe. Iako je postojala namjera da se ponovo uspostavi linija Tuluz–Barselona, od tog plana se odustalo. Slične prepreke postoje i u Francuskoj kada je riječ o povezivanju sa Parizom.

Organizacija T&E poziva vlade Francuske, Španije i Portugala da ubrzaju sprovođenje TEN-T regulative i dovrše ključne međunarodne željezničke veze, kako bi se poslovna putovanja i transport robe preusmjerili sa aviona i kamiona na željeznicu. Takođe, pozivaju na uvođenje finansijskih podsticaja za nabavku željezničkih vozila za prekogranični saobraćaj, kao i na podršku evropskoj inicijativi za jedinstveni digitalni sistem koji bi olakšao rezervaciju međunarodnih voznih karata.

Pročitajte još:

Ovome je prethodio i izvještaj koji su pripremili Mario Dragi i Enriko Leta, u kojem se ukazuje na hitnu potrebu za bržom i bolje povezanom željezničkom mrežom u Evropi. Iako TEN-T regulativa predviđa završetak ključnih koridora do 2030. godine, Francuska, Španija i Portugal značajno kasne – neke dionice neće biti završene ni do 2044. godine, dok za pojedine još nisu utvrđeni rokovi.

Dodatni problem predstavlja kašnjenje u uspostavljanju savremenih signalnih sistema (ERTMS), što znači da će putnici morati da presjedaju na granicama. Sve noćne linije između Madrida, Pariza i Lisabona su ukinute, dok su dnevne veze neredovne.

U Izvještaju je zaključeno da postoje prepreke koje mogu da se rješavaju odmah, bez da se čeka na usvajanje regulativne o jedinstvenom digitalnom sistemu prodaje karata. Kao primjer, navedeno je da karta za voz na relaciji Porto–Vigo ne može se kupiti preko sajta portugalskog željezničkog operatera CP, iako ovu liniju zajedno održavaju CP i Renfe. Trenutno je kupovina moguća samo preko Renfeovog sajta, koji nije dostupan na portugalskom jeziku.

Energetski portal

Članak Francuska, Španija i Portugal – Šta koči razvoj međunarodnih željezničkih veza? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow