Kad prehrambeni otpad postane resurs
Bacanje hrane postavlja ozbiljan globalni izazov, koji izlazi iz ekonomskih i ekoloških okvira, ukazujući na duboku neravnotežu u svijetu. Dok milioni ljudi gladuju, ogromne količine hrane završavaju kao otpad. Ujedinjene nacije su prepoznale ovu krizu i postavile cilj „nulta glad” do 2030. godine kao Drugi cilj održivog razvoja (SDG). Prema podacima Ujedinjenih nacija, danas dvije […] Članak Kad prehrambeni otpad postane resurs se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Bacanje hrane postavlja ozbiljan globalni izazov, koji izlazi iz ekonomskih i ekoloških okvira, ukazujući na duboku neravnotežu u svijetu. Dok milioni ljudi gladuju, ogromne količine hrane završavaju kao otpad. Ujedinjene nacije su prepoznale ovu krizu i postavile cilj „nulta glad” do 2030. godine kao Drugi cilj održivog razvoja (SDG).
Prema podacima Ujedinjenih nacija, danas dvije milijarde ljudi širom svijeta nemaju redovan pristup bezbjednoj, hranljivoj i dovoljnoj količini hrane. Ako se sadašnji trendovi nastave, procjene pokazuju da će više od 600 miliona ljudi biti hronično gladno do 2030. godine. Iako bacanje hrane nije glavni uzrok ovih statistika, promjena u načinu upravljanja hranom – od proizvodnje do potrošnje – mogla bi značajno doprinijeti smanjenju globalne gladi.
Svjetska fondacija za prirodu (WWF) ukazuje na podatak da u Evropi svake godine 50 miliona tona voća i povrća završi kao otpad samo zato što nije pravilnog oblika, što predstavlja ekonomski gubitak od 140 milijardi eura. Na globalnom nivou, godišnje se na putu od polja do stola baci oko 1,3 milijarde tona hrane. U našem regionu, Srbija prednjači u količini bačene hrane, sa čak 700.000 tona godišnje, dok Hrvatska baca 400.000 tona, a Slovenija 140.000 tona.
Često se pogrešno vjeruje da organski otpad nema značajan ekološki uticaj. Međutim, ako se hranom ne upravlja pravilno, ona ne postaje korisno organsko đubrivo, već završava na deponijama, gdje tokom raspadanja emituje metan – gas staklene bašte koji je daleko štetniji od ugljen-dioksida. Iako veliki dio organskog otpada potiče iz domaćinstava, bacanje hrane odvija se tokom cijelog lanca snabdijevanja, što uključuje i proizvodnju i prodaju. Prodajni lanci nerijetko naručuju prekomjernu količinu hrane, a visoke cijene dovode do toga da se brojne namirnice ne prodaju do isteka roka. U Srbiji je ova tema bila naročito prisutna prije nekoliko godina, kada su pokrenute kampanje sa ciljem podizanja svijesti o problemu bacanja hrane.
U FOKUSU:
- Pametna energetika tima Turbine Tech
- Tehnološki iskorak u borbi protiv šumskih požara
- Spor razvoj elektromobilnosti u BiH
U centru pažnje našao se Zakon o porezu na dodatu vrijednost, prema kojem je plaćanje PDV-a od 20 odsto obavezno na doniranu hranu. Na ovaj način, prodajni lanci dodatno se obeshrabruju da hranu koja nije prodata ali koja može i dalje da se upotrebi usmjere na one kojima je najpotrebnija. Zbog ovakvog pristupa, kompanijama je često isplativije da hranu bace nego da je doniraju.
Iako je prioritet da se jestiva hrana usmjeri onima kojima je najpotrebnija, ono što više nije za ljudsku ili stočnu upotrebu može dobiti novu vrijednost kroz proizvodnju bio-goriva, čime se istovremeno smanjuju otpad i emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Dok mnogi maloprodajni lanci ne pridaju dovoljno pažnje problemu gladi, britanski Sainsbury’s, u saradnji sa svojim dobavljačem RenECO, pronašao je način da istovremeno smanji prehrambeni otpad i doprinese ekološkim ciljevima. Riječ je o potpunoj promjeni u načinu snabdijevanja gorivom za njihovu logistiku, preciznije teška teretna vozila. Od marta ove godine, 30 kamiona ovog maloprodajnog lanca preći će sa dizela na bio-gorivo dobijeno iz prehrambenog otpada. Bio-gas, proizveden ovim procesom, koristiće se za stvaranje tečnog bio-goriva pogodnog za teška teretna vozila. Važno je naglasiti da se za ovu svrhu koristi hrana koja više ne može biti donirana niti iskorištena za ishranu životinja.
Procjene pokazuju da će se na ovaj način godišnje smanjiti emisije ugljen-dioksida za više od 3.000 tona, što je, kako ističe kompanija, ekvivalentno godišnjoj potrošnji električne energije u više od 1.900 domaćinstava. Trenutno, ovih 30 kamiona čini polovinu njihovog voznog parka, ali kompanija je sebi postavila ambiciozan cilj – postizanje neto-nulte emisije u svojim operacijama do 2035. godine.
Priredila: Katarina Vuinac
Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA MOBILNOST
Članak Kad prehrambeni otpad postane resurs se pojavljuje prvo na Energetski Portal.
Koja je vaša reakcija?






