Gde veštačka inteligencija zaista donosi koristi u automobilskoj industriji

Broj aplikacija i programa pomoću kojih veštačka inteligencija treba da nam olakša svakodnevni život je u međuvremenu postao ogroman. Posebno […] Чланак Gde veštačka inteligencija zaista donosi koristi u automobilskoj industriji се појављује прво на Auto Republika.

Maj 13, 2025 - 07:22
 0  8
Gde veštačka inteligencija zaista donosi koristi u automobilskoj industriji

Broj aplikacija i programa pomoću kojih veštačka inteligencija treba da nam olakša svakodnevni život je u međuvremenu postao ogroman. Posebno auto-industrija polaže velika očekivanja u ove superinteligentne računarske sisteme i već sada koristi tu tehnologiju u razvoju i proizvodnji znatno više nego što se to obično misli.

Veštačka inteligencija i automobil deluju kao „savršena kombinacija“, jer se mnogi izazovi s kojima se proizvođači automobila suočavaju već dugo odvijaju na složenim programerskim nivoima koji nisu lako pregledni. To što brojni noviji modeli automobila sada na sve većim ekranima nude ChatGPT ili druge „VI“ alate jeste više usputna pojava, jer te zabavne konverzacije s računarskim sistemima u vozilu pre imaju info-zabavni karakter nego stvarnu praktičnu vrednost. Jedan od prvih proizvođača koji je integrisao glasovne asistente bio je koncern Stellantis u svojim modelima DS-a.

Međutim, zaista relevantne mogućnosti primene kriju se u razvoju, proizvodnji i sistemima asistencije za vozače. Prema rečima članice uprave za nabavku u Audiju, Renate Vahenauer, ova kompanija koristi veštačku inteligenciju u proizvodnim lancima kako bi prepoznala moguće rizike kod nižerangiranih dobavljača – i to pre nego što do problema dođe. Regionalni ili čak lokalni problemi, vremenske nepogode ili ratna dejstva – sve to utiče na proizvodne lance, koji su danas daleko osetljiviji nego ranije. Pored toga, Audi u fabrici u Nekarsulmu koristi veštačku inteligenciju kako bi po smeni proverio oko 1,5 miliona tačaka zavarivanja na 300 vozila, čime se minimizuju potencijalne greške i optimizuje proizvodni proces.

I Mercedes koristi veštačku inteligenciju na više nivoa u proizvodnim postrojenjima u Evropi, Severnoj Americi i Aziji. U globalnom proizvodnom sistemu koristi takozvani sistem MO360 AI Factory, koji zaposlenima u realnom vremenu nudi rešenja za pitanja u vezi sa održavanjem mašina ili najboljim praksama – i to putem ćet funkcije na različitim jezicima.

„Veštačka inteligencija preuzima zadatke koje mi obično manje rado obavljamo. Ona nam daje prostor da se fokusiramo na prave inovacije, kreativnost i aktivnosti koje donose vrednost“, objašnjava Katrin Leman, glavna informatička direktorka u kompaniji Mercedes-Benz Group AG. „Uverena sam da veštačka inteligencija daje ključni doprinos uspehu kompanije ako se koristi strateški i primenjuje pragmatično“.

Još jedan primer praktične primene veštačke inteligencije je virtuelni multi-agentski sistem kod Švaba. Virtuelni asistenti zasnovani na VI analiziraju složene podatke u realnom vremenu i pomažu u identifikaciji uzroka iznenadnih odstupanja u kvalitetu tokom proizvodnje. „VI“ agenti brzo i pouzdano analiziraju dostupne podatke, prepoznaju obrasce i anomalije i nude rešenja na pritisak dugmeta.

BMW je takođe integrisao veštačku inteligenciju u proizvodne procese. U fabrici u Regensburgu, zahvaljujući pilot-projektu „GenAI4“, softver vrši posebnu kontrolu kvaliteta. Ključni element je AI koji daje individualne preporuke za proveru kvaliteta za svaki od oko 1.400 vozila proizvedenih dnevno. „Primena veštačke inteligencije doprinosi digitalnoj transformaciji proizvodnje BMW grupe ka inteligentno umreženim fabrikama. Koristimo je, između ostalog, za kontrolu kvaliteta u montaži vozila. Time optimizujemo naše proizvodne procese i stvaramo dodatnu vrednost za proizvode i kupce“, kaže Armin Ebner, direktor fabrike BMW Group u Regensburgu.

BMW-ova fabrika u Dingolfingu i Visoka škola u Landshutu zajednički su razvile rešenje za logistiku u fabrici. Novi digitalni alat pomoću veštačke inteligencije automatizuje brojanje praznih kontejnera, čime se štedi vreme i izbegavaju greške.

Kupcima su najvidljivije prednosti VI u večitoj temi autonomne vožnje. Subjektivno gledano, činilo se da je potpuna vozačka asistencija pred probojem još pre deset godina, a bezbedna vožnja bez nezgoda delovala je kao pitanje vremena za nova vozila. Međutim, stvarnost izgleda drugačije – veliki pomaci i dalje izostaju. Prvi sistemi trećeg nivoa funkcionišu jedino u određenim saobraćajnim uslovima, od gužvi do brzina nešto ispod 100 km/h. Upravo tu bi VI trebalo da obradi ogroman obim podataka koji je potreban za široku primenu pomoćnih sistema.

Toyota već dve godine radi na optimalnoj kombinaciji između VI-treninga i odgovarajuće vozačke asistencije. Gil Prat, izvršni direktor Toyota Research Institutea, kaže: „Naš pristup, usmeren na čoveka, pokazuje bolje puteve za saradnju između ljudi i veštačke inteligencije. Jačamo ljudske sposobnosti tako što razvijamo modele koji predviđaju ponašanje vozača i poboljšavaju njegove performanse“. Zahvaljujući metodama učenja zasnovanim na podacima, sistem Human Interactive Driving analizira ljudsko ponašanje i razvija modele koji na što prirodniji način podržavaju vozača uz pomoć tehnologije.

Istovremeno, veštačka inteligencija postavlja temelje za autonomnu vožnju tako što ciljano razvija lične vozačke sposobnosti i pomaže u izbegavanju nesreća – na primer kroz odgovarajuću asistenciju ili upozorenja na opasnosti kao što su prepreke, poledica ili drugi rizični uslovi na putu.

AutoRepublika

(36)

Чланак Gde veštačka inteligencija zaista donosi koristi u automobilskoj industriji се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow