BMW najavio uvođenje biokompozita u serijske automobile

Početkom prošle decenije, BMW je imao ambiciju da postane pionir u uvođenju ugljeničnih vlakana u masovnu proizvodnju: ovaj materijal je […] Чланак BMW najavio uvođenje biokompozita u serijske automobile се појављује прво на Auto Republika.

Jun 19, 2025 - 21:18
 0  10
X
BMW najavio uvođenje biokompozita u serijske automobile

Početkom prošle decenije, BMW je imao ambiciju da postane pionir u uvođenju ugljeničnih vlakana u masovnu proizvodnju: ovaj materijal je bio široko korišćen u konstrukciji karoserija sportskog modela BMW i8, gradskog hečbeka BMW i3 i sedana Serije 7 generacije G11/G12. Međutim, na tim modelima se ta praksa u suštini i završila, jer BMW nije uspeo značajno da smanji troškove proizvodnje ugljeničnih vlakana, čak ni za delove koji nisu bili pod velikim opterećenjem.

Danas BMW koristi ugljenična vlakna uglavnom za dekoraciju i smanjenje mase skupih M-modela, ali će ih uskoro početi zamenjivati biokompozitom na bazi lanenih vlakana, koje proizvodi švajcarska kompanija Bcomp. BMW je jedan od suvlasnika te firme, preko svog investicionog fonda BMW i Ventures, i već nekoliko godina testira lanene kompozite u auto-sportu. Sada je, zahvaljujući sazreloj tehnologiji proizvodnje i dobro proučenim svojstvima materijala, došlo vreme za uvođenje tih kompozita i u serijsku proizvodnju.

Laneni kompozit, iako slabiji po čvrstoći u poređenju s ugljeničnim vlaknima, ima više nego dovoljnu izdržljivost za delove poput krova, haube, spojlera, zadnjih krila i branika. Ukoliko se želi, cela spoljašnja karoserija može biti izrađena od biokompozita, koji uz to ima bolja svojstva zvučne izolacije nego ugljenična vlakna.

Španski startap Liux čak planira da izrađuje kompletne karoserije svojih automobila od biokompozita na bazi biljnih sirovina, ali BMW za sada ne ide toliko daleko – trenutno je cilj samo zameniti ugljenična vlakna biokompozitima. Na fotografijama iznad prikazani su spoljašnji paneli kupea BMW M4 izrađeni od ovog materijala.

BMW je zajedno sa kompanijom Bcomp razvio jedinstveni uzorak tkanja lanenih vlakana za svoje delove, koji vizuelno izgledaju vrlo zanimljivo. Ipak, mnogi BMW-ovi kupci će verovatno i dalje više ceniti klasični sjaj ugljeničnih vlakana, iako će ovaj materijal postepeno odlaziti u prošlost.

Sa tehnološke tačke gledišta, prednosti biokompozita su očigledne: koriste se obnovljivi izvori sirovina, za čiju proizvodnju je potrebno manje energije nego za ugljenična vlakna, a emisije CO₂ prilikom proizvodnje lanenih kompozita su u proseku za 40% niže u odnosu na proizvodnju ugljeničnih vlakana.

Kada će tačno i na kojim modelima prvi delovi od biokompozita biti uvedeni, BMW još nije saopštio, ali se pretpostavlja da nećemo dugo čekati.

AutoRepublika

(77)

Чланак BMW najavio uvođenje biokompozita u serijske automobile се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow