Zašto EREV vozila nisu korak naprijed – Oslanjanje na punjač ili rezervoar?

Zamislite automobil koji se kreće na struju kroz grad, a kada mu ponestanu kilovati prelazi na benzin. U teoriji zvuči kao idealan kompromis. U praksi, ova dva u jedan vozila, poznata kao električna vozila sa produženim dometom (EREV), donose više nedoumica nego rješenja o kojima je više objašnjeno u izvještaju organizacije Transport & Environment. Dok […] Članak Zašto EREV vozila nisu korak naprijed – Oslanjanje na punjač ili rezervoar? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Jul 18, 2025 - 15:27
 0  10
X
Zašto EREV vozila nisu korak naprijed – Oslanjanje na punjač ili rezervoar?

Zamislite automobil koji se kreće na struju kroz grad, a kada mu ponestanu kilovati prelazi na benzin. U teoriji zvuči kao idealan kompromis. U praksi, ova dva u jedan vozila, poznata kao električna vozila sa produženim dometom (EREV), donose više nedoumica nego rješenja o kojima je više objašnjeno u izvještaju organizacije Transport & Environment.

Dok Evropa žuri ka elektrifikaciji saobraćaja, i prodaje na desetine sve pristupačnijih električnih automobila, EREV se tiho vraća na scenu kao tehnološki hibrid između stare i nove ere. Djeluju kao logičan most između baterije i rezervoara, ali sve više analiza ukazuje da bi ova rješenja mogla više da usporavaju, nego da ubrzavaju prelazak ka čistoj mobilnosti.

Za razliku od klasičnih plug-in hibrida (PHEV), kod kojih i motor s unutrašnjim sagorijevanjem i elektromotor mogu pokretati vozilo, EREV točkove pokreće isključivo električni pogon. Kada se baterija isprazni, pali se mali motor koji funkcioniše kao generator – puni bateriju, ali ne pokreće direktno auto. Na prvi pogled, sve djeluje električno. U stvarnosti, rezerva vrlo brzo postaje glavni pogon. Tako EREV postaje vozilo koje se daleko rjeđe vozi na struju.

Pročitajte još:

Kina je prva ozbiljno prigrlila ovu tehnologiju. Samo tokom 2024. godine, prodato je oko 1,2 miliona EREV modela – što predstavlja rast od 79 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Među njima su i SUV modeli sa kombinovanim dometima od preko 900 kilometara.

Međutim, kada se razdvoje električni i fosilni dio tog dometa, slika se mijenja: prosječan električni domet kod najprodavanijih modela u Kini iznosi oko 185 km. Ostatak puta prelazi se uz pomoć goriva.

U prosjeku, kada rade na benzin, EREV vozila troše oko 6,4 litra na 100 km – što je uporedivo sa konvencionalnim SUV-ovima. Isti obrazac već smo vidjeli kod plug-in hibrida: ako ih korisnici ne pune redovno, ponašaju se kao klasična vozila s unutrašnjim sagorjevanjem, samo skuplja i komplikovanija.

Evropski podaci potvrđuju zabrinutost, a to je da stvarne emisije CO₂ kod plug-in hibridnih vozila  mogu biti i do 3,6 puta više od zvaničnih testova. Razlog je jednostavan – većina vozača ne koristi električni režim onoliko često koliko se pretpostavlja. Ako se slična praksa prenese i na EREV, izgubljena je još jedna prilika za smanjenje emisija.

Da li je to ipak komplikovano nuditi kao zeleno rješenje?

Možda je EREV imao više smisla prije deset godina, dok su dometi električnih automobila bili skromni, a infrastruktura za punjenje nedovoljna. Danas, kada postoje modeli sa dometom većim od 400 kilometara, pristupačnije cijene i sve gušća mreža punjača – dodatni motor ne zvuči više potrebno.

Može li EREV imati korisnu ulogu? Da – ako zamjenjuje stari benzinac. Ali ukoliko odlaže kupovinu potpuno električnog automobila, onda postaje prepreka, a ne rješenje, jer za evropske i globalne planove ne predstavlja kompromis, već korak unazad.

Energetski portal

Članak Zašto EREV vozila nisu korak naprijed – Oslanjanje na punjač ili rezervoar? se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow