Zanimljivost dana: Polako, brže ćeš
Ljubiteljima francuske automobilske industrije se verovatno neće dopasti kada kažemo da se četvorotočkaši iz ove države kroz istoriju nisu mogli […] Чланак Zanimljivost dana: Polako, brže ćeš се појављује прво на Auto Republika.

Ljubiteljima francuske automobilske industrije se verovatno neće dopasti kada kažemo da se četvorotočkaši iz ove države kroz istoriju nisu mogli pohvaliti visokim performansama. Znamo, znamo, postojao je originalni Bugatti, ali ga je osnovao Italijan u gradu koji se u to vreme nalazio u Nemačkoj (posle Prugog svetskog rata će pripasti Francuskoj). Bio je tu i tamo po koji hot heč, ali na kraju dana, Francuzi su se uvek fokusirali na udobnost i ekonomičnost, umesto na sirovu snagu agregata.
Ruku na srce, za tako nešto su postojali i opravdani razlozi. Ne zato što kao Renault, Peugeot, Citroen i drugi nisu bili u stanju da izvuku veliku snagu i još veću brzinu, već se Francuzi generalno smatraju kao narod koji voli da uživa u životu i nisu uvek u žurbi kao Amerikanci i Nemci. Ako bismo morali da pronađemo izuzetak od tog nepisanog pravila, to je svakako brend Alpine, a danas analiziramo njegov model A310.
Automobiles Alpine je osnovan 1955. godine, ali je njegova istorija započela daleko ranije. Čovek po imenu Žan Redel je u posleratnom periodu posedovao lanac veoma uspešnih izložbeno-prodajnih salona Renaulta, a 1950. godine je spremio poseban model 4CV i odlučio da se oproba u reli šampionatu.
Trijumfovao je već na debiju, a njegov specijalitet je postalo trkanje u francuskim Alpima, po čemu će firma kasnije i dobiti ime. Nakon osnivanja Alpine, kompanija debituje sa svojim prvim modelom pod imenom A106, što se zbilo 1955. godine. Bio je zasnovan na spomenutom Renaultu 4CV-u, ali je pružao lakšu školjku i moćniji motor sa 21 konjskom snagom. Posao se izuzetno dopao samom Renaultu pa je Redel u roku od nekoliko godina tjunirao razne modele kompanije.
To mu je konačno dalo odrešene ruke da razvije sportski novitet pod imenom A110. Platforma je ovaj put preuzeta sa novijeg Renaulta 8 dok je školjka delovala izuzetno aerodinamički. Plan je zahtevao takmičenje u svetskom reli šampionatu kao i predstavljanje kompanije na ulicama u kategoriji uličnih sportista. Mnogi su A110 videli kao „francuski Porsche 911“, pošto su ova dva automobila imala dosta sličnosti. To se odnosi na sportski dizajn, motor postavljen pozadi i relativno visoke performanse za ta vremena.
Međutim, dok je Porsche nastavio da unapređuje svog velikana, Alpine će imati problema povezanih s oštrim francuskim zakonima na račun zapremine motora i snage. Vrhunac će da predstavlja izdanje A110 1600S SI sa 1,6-litarskim benzincem i tek 140 konjskih snaga. Više o ovom automobilu možete da pročitate u specijalnom izdanju zanimljivosti dana.
Renault je postao vlasnik Alpine 1973. godine, ali je i ranije krenuo da ulaže u firmu, što je omogućilo i dodatni budžet u razvoju naslednika. On je trebalo da bude pozicioniran iznad spomenutog A110-a i vremenom da ga zameni, ali su ova dva automobila jedno vreme paralelno biti u proizvodnji.
Izbor imena je pao na A310 i povezanost sa prethodnikom je bila očigledna na prvi pogled. A310 je svakako bio moderniji i aerodinamičniji zahvaljujući potpuno novoj školjki od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima, ali publika je bila donekle razočarana kada je otkriveno da je novitet zadržao identičnu šasiju kao i 1,6-litarski benzinac iz prethodnika. Razvijao je 122 konjske snage, što je bila solidna cifra na vozilo teško tek 840 kilograma, ali su mediji smatrali da ipak postoji potencijal za više. To se posebno videlo tokom ranih test vožnji kada su vozači primetili da ponašanje u krivinama nije precizno kao kod A110. Prethodnik je ipak bio legenda u reliju, pa bilo koja kritika nije bila dobrodošla.
Rešenje Alpine je bilo u vidu novog benzinca sa šest cilindara nazvanog PRV. Ova tri slova su bila skraćenica za Peugeot, Renault i Volvo i kao što možemo da pretpostavimo, V6 je bio zajednički poduhvat spomenute tri kompanije. Originalni plan je bio da A310 dobije takav agregat od prvog dana, ali kako je razvoj kasnio tako je odluka pala da se ipak iskoriste stariji motori iz A110. PRV je konačno bio spreman krajem 1976. godine, a da bi ostatak vozila mogao da parira novitetu, dizajner Robert Opron je zaposlen da osveži i dizajn.
Novi A310 V6 je pokretao 2,6-litarski benzinac sa 147 konjskih snaga i značano većim obrtnim momentom u poređenju sa 1,6-litarskim motorom. Iako je bio za oko 100 kilograma teži od bazne verzije, „šestak“ je ovom automobilu omogućavao maksimalnu brzinu od preko 220 km/h, što ga je učinilo najbržim francuskim automobilom u to vreme.
Dizajnerske promene su takođe sprovedene i to s ciljem da A310 u većoj meri podseća na Porsche 911 Turbo, sa detaljima kao što su poveće maglenke i mali spojler. Spomenućemo da je u samom početku motor V6 bio uparen samo sa četvorostepenim manuelnim menjačem, ali je petostepeni dodat u ponudu 1981. godine.
Ono što je takođe oduševilo test vozače je koliko je to ovaj automobil bio stabilan. Istina, novi agregat je dodao na masi, ali kako se motor nalazio pozadi uz već spomenuti pogon na zadnje točkove, uz određene modifikacije na račun ogibljenja, A310 V6 je bio značajno bolje balansirani automobil.
Alpine će 1981. godine takođe da ugradi dodatne modifikacije na ogibljenju slične onima na Renaultu 5 Turbu, a francuski automobil čak uspeva da na uporednim testovima pobedi u borbi protiv Porschea 911. Mediji su se složili da je nemački automobil moćniji i da se bolje ponaša na stazama, ali je A310 bio civilizovaniji za svakodnevnu upotrebu i generalno zanimljiviji za vožnju.
Alpine će 1982. godine da predstavi još jednu specijalnu nazvanu Pack GT. Za inspiraciju je iskorišćen trkački model iz relijeve Grupe 4 i nije pružao mehaničke modifikacije, ali je stilski bio privlačniji zahvaljujući širim krilima, sportskim branicima i većim felnama. To je rezultiralo u poboljšanoj aerodinamici i većoj stabilnosti pri višim brzinama.
Poslednja evolucija je stigla 1982. godine kada je predstavljen paket Pack GT Boulogne. Imao je iste dizajnerske promene, ali i veći 2,9-litarski benzinac sa 190 konjskih snaga. Međutim, za njega se odlučilo tek 27 kupaca zbog visoke cene.
Iako je A310 originalno planiran kao trkački automobil, njegova profesionalna karijera je bila veoma kratka. Takmičio se u Svetskom reli šampionatu (WRC), lokalnim serijama i čak i na trkama izdržljivosti, ali bez većih sportskih uspeha. U penziju je poslat 1984. godine kada ga je zamenio model GTA/A610.
A310 smo mogli da vidimo u izložbeno-prodajnim salonima od 1971. do 1984. godine i tokom navedenog perioda je pronašao 11.616 kupaca. Od spomenute brojke, većina je otpala na modele sa šest cilindara (9.276) dok se za bazni 1,6-litarski motor odlučilo tek 2.340 kupaca.
Slično situaciji kada je bio nov, A310 je i danas u senci Porschea 911 i na aukcijama se obično prodaje za značajno manje novca. Mnogi će reći da je francuski predstavnik bio bolji po većem broju karakteristika, posebno ako želite da usporite život i uživate u njemu, i zaista je šteta što mu veći broj zaljubljenika nije dao šansu…
Zoran Tomasović
(27)
Чланак Zanimljivost dana: Polako, brže ćeš се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






