Zanimljivost dana: Iz Nemačke s ljubavlju
Mnogi će se složiti da je period osamdesetih godina prošlog veka bio jedan od najboljih za automobilski svet. Posle relativno […] Чланак Zanimljivost dana: Iz Nemačke s ljubavlju се појављује прво на Auto Republika.

Mnogi će se složiti da je period osamdesetih godina prošlog veka bio jedan od najboljih za automobilski svet. Posle relativno mračnih sedamdesetih godina, koje su obeležile nekoliko naftnih kriza i borba političara protiv automobilskih proizvođača na račun stope izduvnih gasova, ulazak u osamdesete je pokazao da ipak postoji svetlo na kraju mračnog tunela.
Napredak u tehnologiji i nova aerodinamična dizajnerska škola su rezultirali time da vidimo neke do tada najvećih dela, a u ovom izdanju zanimljivosti dana analiziramo jedan veoma specijalan model. Zvao se Isdera Spyder 036i i predstavljao je Nemačku u najboljem svetlu.
Istorijat ove relativno nepoznate firme je zapravo započeo krajem šezdesetih godina kada je inženjer po imenu Eberhard Šulc napravio sopstveni automobil i nazvao ga Erator GTE. Onda se uputio u sedišta Porschea i Mercedesa sa svojim čedom i zatražio je posao, a dobija ga baš u Porscheu.
Za kompaniju je radio do 1978. godine, kada je napustio radno mesto, da bi se zaposlio u firmi b&b. Tu je bio jedna od ključnih osoba u razvoju Mercedesovog koncepta CW311, a potrebno iskustvo u obe korporacije je iskoristio osnivanjem firme Isdera 1982. godine. Reč je o skraćenici za „Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing“ ili u bukvalnom prevodu „Inženjerska kompanija za razvoj stila, dizjna i trkanja“.
Ključni model nove firme je bio Imperator 108i i zapravo je drumska verzija spomenutog Mercedesa CW331, o kome smo ranije i pisali, ali se Spyder 036i smatra prvim modelom Isdere. Šulcov plan je uvek bio da mali tim razvija i ručno pravi limitiranu seriju vozila samo za one mušterije kojima „benzin teče kroz vene“.
Nikada nije reklamirao svoja dela, već je poslovni plan zasnivan na ideji da nove mušterije dolaze samo preko preporuka. To će rezultirati time da svaki model bude ručno sklapan, a firma nikada neće preći godišnju proizvodnju od dvanaest jedinica.
Spomenuti Spyder je predstavljen 1982. godine i originalno je nosio značku 033, a pokretao ga je Mercedesov benzinac sa 182 konjske snage. Tri godine kasnije je stigao unapređeni 033i sa takođe Mercedesovim benzincem radne zapremine 2,3 litra, da bi 036i predstavljao poslednju Spyderovu evoluciju kada je predstavljen na Salonu automobila u Ženevi 1987. godine.
Kao što smo spomenuli, Isdera će ručno da sklapa svaki primerak, a takođe je svaki od njih bio namenjen ukusu specifične mušterije. To znači da na ovom svetu ne postoje dve identične Isdere iako možda tako ne izgleda na prvi pogled, pošto su šasija i školjka generalno bile iste. Svaki 036i je imao školjku od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima, a pokretao je (opet) Mercedesovog benzinac.
Ovaj put je bio radne zapremine 3,0 litra, a snaga je iznosila 220 „grla“. Spomenućemo da je menjač bio petostepeni manuelni, a 036i nije imao krov ali jeste veoma specifična vrata. Prema ranom planu je trebalo da ima takozvana vrata gull-wing (galebova krila) po uzoru na klasični Mercedes 300SL, ali je na kraju dobio ono šta se popularno zove „Lambo vrata“. Ruku na srce, ona su bila postavljena značajno više u poređenju sa onima koje je forsirao italijanski proizvođač vozila.
Pored 036i, Isdera će takođe da ponudi još nekoliko modela, kao što su Imperator, Commendatore, Autobahnkurier i druge. Proizvodnja 036i će se zaustaviti na brojci od samo četrnaest jedinica, a primerak koji vidite na priloženim fotografijama je drugi od njih.
Fabriku je napustio 28. marta 1989. godine i onda prikazan na Salonu automobila u Ženevi iste godine. Bio je ofarban u plavu boju sa rozim enterijerom.
Jedan od vlasnika očigledno nije znao da klasični automobili značajno gube na vrednosti onog momenta kada neko odluči da ih modifikuje, pa je tako 036i prošao kroz dosta promena pre petnaestak godina. Prednji deo je osvežen, enterijer je kompletno renoviran u novu plavu boju, a najveća izmena je mehanika.
Umesto originalnog Mercedesovog 3,0-litarskog motora, u ovom automobilu možemo sada da vidimo AMG-ov 3,6-litarski benzinac sa 280 „konja“. Vlasnik će opravdati svoj postupak time što je sve modifikacije kompletirala upravo Isdera, i da je automobil i dalje autentičan baš zbog toga.
Isdera postoji do današnjeg dana i rado će vam napraviti vozilo po želji. Možda nije toliko popularna kao neki drugi samostalni proizvođači, ali oni koji su imali prilike da kupe proizvode ove nemačke firme imaju samo reči pohvala. A Eberhard Šulc je želeo baš to…
Zoran Tomasović
(70)
Чланак Zanimljivost dana: Iz Nemačke s ljubavlju се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






