Koji način punjenja je najštetniji je za baterije električnih automobila?

O dugotrajnosti i performansama baterije električnih automobila često se vodi strastvena rasprava, jer je reč o ključnom i ujedno najskupljem […] Чланак Koji način punjenja je najštetniji je za baterije električnih automobila? се појављује прво на Auto Republika.

Aug 4, 2025 - 11:16
 0  9
X
Koji način punjenja je najštetniji je za baterije električnih automobila?

O dugotrajnosti i performansama baterije električnih automobila često se vodi strastvena rasprava, jer je reč o ključnom i ujedno najskupljem delu jednog EV. Posebno je raširen strah da veliki broj ciklusa punjenja može negativno uticati na životni vek baterije.

Kako bi se pozabavili tim zabrinutostima, kompanija The Mobility House Energy, koja se bavi pametnim i mrežno korisnim punjenjem, i Tehnički univerzitet u Ahenu (RWTH) sproveli su zajedničku studiju o dugoročnim efektima različitih scenarija punjenja na baterije električnih automobila, s posebnim osvrtom na tehnologiju Vehicle-to-Grid (V2G). U istraživanju su upoređena tri scenarija: trenutno punjenje (Immediate Charging), pametno punjenje (V1G) i dvosmerno punjenje Vehicle-to-Grid (V2G), na različitim tipovima baterijskih ćelija dostupnih na tržištu.

Rezultati jasno pokazuju: trenutno punjenje najviše šteti baterijama električnih vozila. Preporuka je da se bar koristi pametno punjenje (V1G). Posle deset godina, upotreba tehnologije V1G je smanjila degradaciju baterije za 3,3 do 6,8 procenata. To odgovara povećanju kapaciteta od 1,8 do 3,6 kWh ili dodatnoj autonomiji od 10,9 do 22,5 kilometara u poređenju sa trenutnim punjenjem. Osim toga, pametno punjenje može doneti prihod od 200 do 400 evra godišnje, u zavisnosti od trenutnih cena na tržištu električne energije.

Tehnologija Vehicle-to-Grid (V2G) takođe ima samo minimalan negativan uticaj na degradaciju baterije, ali nudi značajnu dodatnu vrednost: posle deset godina, dodatno starenje iznosilo je između 1,7 i 5,8 procenata. To odgovara gubitku kapaciteta od 0,9 do 3,1 kWh ili smanjenju autonomije za 5,8 do 19,2 kilometra. Takav kapacitet, po trenutnim cenama baterija, vredi oko 100 do 300 evra, dok sama V2G donosi više od 600 evra godišnje prihoda. Simulirana baterija kapaciteta 52 kWh ostvarila je dodatni godišnji protok energije od 4,70 MWh.

Neposredno punjenje dovodi do većeg starenja baterije, jer je ona često napunjena do 100%, što je dodatni stres i za bateriju i za elektroenergetsku mrežu. Takođe, baterija se u tom scenariju ne koristi za zaradu i ne donosi maksimalni mogući benefit.

Što su ciklusi punjenja i pražnjenja u režimu V2G ravniji, to su bezbedniji za bateriju. Uz to, treba izbegavati ekstremna stanja napunjenosti od 0% i 100%. Trgovinske strategije koje to uzimaju u obzir smanjuju starenje baterije i osiguravaju da se životni vek vozila ne ugrozi.

„Rezultati zajedničke studije sa stručnjacima iz The Mobility House Energy još jednom su pokazali: pametno punjenje i Vehicle-to-Grid su prekretnice za elektromobilnost“, kaže prof. dr Dirk Uve Zauer sa Instituta ISEA, Tehničkog univerziteta u Ahenu i Helmholcovog instituta u Minhenu. „Uobičajeni strah da te tehnologije štete bateriji i izazivaju prerano starenje može se odbaciti, ako se primeni inteligentno upravljanje. V2G predstavlja budućnost održivog energetskog sistema“.

„Za naš poslovni model i viziju zero zero, nula emisija uz nulte troškove, ovi rezultati su dodatna potvrda. Zahvaljujući višegodišnjem iskustvu koje smo stekli u saradnji s brojnim proizvođačima automobila u oblasti upravljanja baterijama, možemo našim klijentima obezbediti maksimalnu finansijsku vrednost. To je dobitna situacija za sve učesnike“, dodaje Tomas Rafajner, osnivač i direktor kompanije The Mobility House. On zaključuje da je sada ključno „postaviti regulatorne smernice kako bismo u Nemačkoj mogli izvući maksimalan benefit, i za vlasnike električnih vozila i za obnovljiv energetski sistem“.

AutoRepublika

(37)

Чланак Koji način punjenja je najštetniji je za baterije električnih automobila? се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow