Kako će povećane cene benzina i dizela subvencionisati električne automobile?

Od 1. januara 2027. godine vožnja automobila na benzin ili dizel počeće dodatno da se naplaćuje. To je deo nove […] Чланак Kako će povećane cene benzina i dizela subvencionisati električne automobile? се појављује прво на Auto Republika.

Jun 2, 2025 - 16:31
 0  9
Kako će povećane cene benzina i dizela subvencionisati električne automobile?

Od 1. januara 2027. godine vožnja automobila na benzin ili dizel počeće dodatno da se naplaćuje. To je deo nove evropske šeme trgovine emisijama za drumski saobraćaj, ETS2, koja uskoro stupa na snagu. Prihodi će biti preusmereni u socijalni fond, sa ciljem ubrzanja elektrifikacije.

Automobilski novinar Alrik Soderlind razgovarao je sa stručnjakom za službena vozila Ronijem Svensonom iz firme Ynnor AB, kako bi razjasnio kako ovaj sistem funkcioniše i koliko će koštati. Osim toga, govorilo se i o tome kako će vozači električnih automobila imati koristi, kao i šta će švedska kraljevska vlada preduzeti da olakša tranziciju.

– Danas pričamo o tome kako ćeš ti, koji voziš benzinca, sledeće godine sponzorisati vozače električnih automobila – i što više voziš, više ćeš sponzorisati. Procene su da će oko 5,9 milijardi švedskih kruna (oko 542 miliona evra) preći od vozača benzinaca ka vozačima električnih vozila – započinje Alrik Soderlind.

Pojednostavljeno rečeno, trgovina emisijama znači da će novac od nove takse na goriva zasnovana na emisiji CO₂ ići u socijalni fond. Ova taksa se bazira na pravima na emisije koje svaka država može kupiti na aukciji.

– Što više cena poraste na aukciji, to će gorivo biti skuplje. Radi lakšeg razumevanja, računamo da će benzin biti skuplji za 3 do 5 kruna (0,28-0,46 evra) po litru od 2027. godine. Sistem počinje 2027, ali socijalni fond stupa na snagu i pre toga – objašnjava Roni Svenson.

Novac iz socijalnog fonda biće usmeren na podsticanje prelaska na električna vozila, naglašava Roni. Slično kao što je ranije postojao sistem „bonus-malus“. Ali razlika ovog puta je što Roni veruje da će novac ići na konkretnije projekte ili ciljne grupe – poput ljudi sa sela, nižih prihoda ili onih koji žive daleko od javnog prevoza.

– Tamo se planira subvencionisanje kupovine električnog vozila – kaže Roni (o tome pisasmo neki dan) i smatra da bi 50.000 kruna (4,6 hiljada evra) bila odgovarajuća suma. Takođe smatra da bi subvencija trebalo da važi i za polovna električna vozila.

– Svi prigovori i žalbe da više nema bonusa i da su malusi i dalje na benzinskim i dizel automobilima uskoro će prestati. Pre svega od proizvođača automobila, odakle je dolazila najveća kritika. U sistem ulazi mnogo novca koji se prikuplja od korišćenja fosilnih goriva. Naftne kompanije će taj novac uplaćivati u fond, država će konkurisati, a i mi ćemo moći da konkurišemo za dobijanje bonusa – kaže Roni.

Subvencije za električne automobile mogu početi i pre nego što se cene benzina povećaju. Alrik pita Ronija da li bi ljudi sa nižim primanjima već sada trebalo da kupe električni automobil ili da sačekaju.

– Možeš već sada da gledaš koji automobil želiš, da ga testiraš, da vidiš kako ti leži – ali još ne potpisuj nikakav ugovor – savetuje Roni i dodaje da treba sačekati da se vidi kako će tačno izgledati nova pravila. Odgovori dolaze već ovog leta, a odluke će biti donete na jesen: „Tada možeš da potpišeš papir“.

AutoRepublika

(132)

Чланак Kako će povećane cene benzina i dizela subvencionisati električne automobile? се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow