Jačanjem lanca vrijednosti do oporavka evropske automobilske industrije
Elektrifikacija transporta jedan je od ključnih prioriteta u ostvarivanju klimatskih ciljeva i smanjenju zagađenja vazduha. Evropska unija (EU) zbog toga se posljednjih godina posebno posvetila donošenju regulatornih mjera i unapređenju tehnologije u ovom sektoru. Ipak, uprkos tome što električna vozila ostvaruju povećanje u udjelu ukupnog broja vozila, postoje značajni izazovi sa kojima se ova industrija […] Članak Jačanjem lanca vrijednosti do oporavka evropske automobilske industrije se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Elektrifikacija transporta jedan je od ključnih prioriteta u ostvarivanju klimatskih ciljeva i smanjenju zagađenja vazduha. Evropska unija (EU) zbog toga se posljednjih godina posebno posvetila donošenju regulatornih mjera i unapređenju tehnologije u ovom sektoru. Ipak, uprkos tome što električna vozila ostvaruju povećanje u udjelu ukupnog broja vozila, postoje značajni izazovi sa kojima se ova industrija suočava, a koje je potrebno prevazići kako bi se ostvarili postavljeni ciljevi. U ovom tekstu razmotrićemo te izazove i kako oni utiču na ubrzanje tranzicije u transportu.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) svakog mjeseca objavljuje izvještaj u kojem poredi koliko je novih vozila registrovano u EU u odnosu na isti mjesec prethodne godine. U jednom od najnovijih izvještaja istaknuto je da su u januaru 2025. godine baterijsko-električna vozila činila 15 odsto tržišnog udjela, što predstavlja rast u odnosu na januar 2024. godine, kada je ovaj udio iznosio 10,9 odsto. Kada je riječ o hibridno-električnim vozilima, ona su nastavila da bilježe dobar trend, dostižući udio od čak 34,9 odsto, što ukazuje na to da se kupci automobila u EU najčešće odlučuju upravo za vozila sa ovim pogonom.
Vozila na dizel i benzin zajedno su ostvarila negativan rezultat. Naime, u januaru 2024. godine njihov udio iznosio je 48,7 odsto, dok je godinu dana kasnije smanjen na 39,4 odsto.
I pored postojećih regulativa, iz ACEA ističu da one same po sebi nisu dovoljne za uspješan prelazak automobilske industrije na proizvodnju vozila sa nultim emisijama. Potreban je holistički pristup, odnosno jačanje cjelokupnog lanca vrijednosti automobilske industrije. Prema riječima Sigrid de Vris, direktorice ACEA, prelazak na nultu emisiju zahtijeva širi ekosistemski pristup i nova partnerstva u lancu vrijednosti. Regulacija pojedinačnih koraka neće omogućiti industriji da predvodi tranziciju, pa su potrebne reforma i promjena pristupa podsticanju i regulisanju automobilske industrije kako bi Evropa postala lider u proizvodnji vozila sa nultim emisijama.
U FOKUSU:
- Digitalna i zelena transformacija Kragujevca
- Crna Gora gradi puteve ka održivoj mobilnosti
- Švedski put ka zelenom i prosperitetnom društvu
Kako Dragijev izvještaj sagledava izazove automobilske industrije
Lanac vrijednosti u automobilskoj industriji detaljno je razmatran u izvještaju koji je pripremio Mario Dragi, bivši predsjednik Evropske centralne banke (ECB) i jedan od značajnih ljudi evropske ekonomije. Naime, Dragi je dobio zadatak od Evropske komisije da izradi izvještaj u kojem će predstaviti svoju viziju budućnosti evropske konkurentnosti. U ovom izvještaju, poznatom kao Draghi report (Dragijev izvještaj), Dragi je obuhvatio, između ostalog, i izazove s kojima se automobilska industrija trenutno suočava.
Automobilska industrija prolazi kroz duboku transformaciju, suočavajući se sa izazovima, dok istovremeno ostaje ključni segment evropske ekonomije, obezbjeđujući posao za više od 13 miliona ljudi. Kao lider u inovacijama, industrija doživljava najveću strukturnu promjenu u posljednjih sto godina, proširujući svoj lanac vrijednosti i povezujući se sa novim sektorima, uključujući elektroniku, softver, nove finansijske modele i cirkularnu ekonomiju.
Prema procjenama, do 2030. godine elektronika i softver će činiti čak 50 odsto ukupne vrijednosti automobila. Tehnologije poput vještačke inteligencije (AI) i digitalizacije značajno će promijeniti način na koji koristimo automobile, naročito u oblastima povezivanja vozila, naprednih sistema koji pomažu vozačima i razvoju autonomnih vozila. Ova digitalizacija automobila zahtijevaće uvođenje novih vještina i razvoj odgovarajuće infrastrukture u proizvodnji automobila, kao i u sektoru usluga mobilnosti.
Takođe, biće potrebna velika ulaganja u nove proizvodne procese, prekvalifikaciju radne snage, kao i u razvoj efikasne infrastrukture za punjenje električnih vozila. Dodatno, ovaj prelazak na električna vozila i digitalizaciju utiče na širu industrijsku povezanost, stvarajući nove poslovne modele, ali i izazove u snabdijevanju novim resursima i materijalima potrebnim za proizvodnju, navodi se u izvještaju.
Ovaj proces transformacije podstaknut je procjenama koje ukazuju na to da će do 2026. godine udio novih registrovanih električnih vozila na tržištu putničkih automobila porasti na 30 odsto, dok je u 2023. iznosio 22,3 odsto. Ovaj trend stvoriće značajan pritisak na industriju da prilagodi svoje proizvodne kapacitete, unaprijedi infrastrukturu za podršku električnim vozilima i implementira nove tehnologije koje će omogućiti bržu i efikasniju tranziciju ka održivijem sektoru mobilnosti.
Priredila: Katarina Vuinac
Tekst u cijelosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA MOBILNOST
Članak Jačanjem lanca vrijednosti do oporavka evropske automobilske industrije se pojavljuje prvo na Energetski Portal.
Koja je vaša reakcija?






