Električni automobili emituju zvuke koji se čuju ali teže lociraju

Električna vozila postaju sve prisutnija na našim putevima, a sa tim rastu i izazovi koji otkrivaju i njihove prednosti, ali i slabosti. Učesnici u saobraćaju – pješaci, biciklisti, pa čak i drugi vozači – često se oslanjaju na zvučne signale. Najnovija studija Tehnološkog univerziteta Čalmers u Švedskoj ukazuje na značajan bezbjednosni propust: jedan od najčešće […] Članak Električni automobili emituju zvuke koji se čuju ali teže lociraju se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Jul 13, 2025 - 15:58
 0  9
X
Električni automobili emituju zvuke koji se čuju ali teže lociraju

Električna vozila postaju sve prisutnija na našim putevima, a sa tim rastu i izazovi koji otkrivaju i njihove prednosti, ali i slabosti. Učesnici u saobraćaju – pješaci, biciklisti, pa čak i drugi vozači – često se oslanjaju na zvučne signale. Najnovija studija Tehnološkog univerziteta Čalmers u Švedskoj ukazuje na značajan bezbjednosni propust: jedan od najčešće korištenih zvukova upozorenja kod električnih i hibridnih vozila pokazao se kao veoma teško lociran – naročito u situacijama kada se više vozila kreće u isto vrijeme.

Testiranje u simuliranim uslovima

U cilju što vjernijeg prikaza realnih saobraćajnih situacija, istraživači su sproveli eksperiment u specijalno pripremljenoj akustički izolovanoj prostoriji. Učesnici su bili okruženi sa 24 zvučnika raspoređena u krugu, dok su se sa njih puštali različiti tipovi AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) signala. U testovima su korišteni i ambijentalni zvuci iz tihe gradske garaže, a ispitanici su morali da odrede iz kog pravca dolazi zvuk – bilo da se radilo o jednom, dva ili više električnih vozila, ili pak o motoru sa unutrašnjim sagorijevanjem.

Rezultati su pokazali jasnu razliku – zvuk motora sa unutrašnjim sagorijevanjem bio je najlakši za prepoznavanje i lociranje, zbog šireg spektra frekvencija.

Pročitajte još:

U analizi tri uobičajene vrste AVAS signala koje električna i hibridna vozila emituju pri malim brzinama, pokazalo se da neki od njih izazivaju veliku konfuziju. Za jedan od signala, većina ispitanika nije mogla da odredi pravac iz kojeg dolazi, niti da procijeni da li ga emituje jedno ili više vozila. Najveću poteškoću izazivao je trenutak kada je isti signal emitovan istovremeno sa tri različita mjesta – nijedan ispitanik nije uspio da precizno locira sve izvore u zadanom vremenskom roku.

Propisi koji ne prate praksu

Iako vozila u Evropi, Kini i Japanu, pri brzinama manjim od 20 km/h, moraju da emituju AVAS signal (u SAD do 30 km/h), aktuelni propisi zahtijevaju samo da signal bude čujan – ali ne i da se lako lokalizuje. To otvara prostor za nesporazume u realnim situacijama, poput parkinga ispred supermarketa, gdje se više električnih vozila kreće u različitim pravcima istovremeno.

Autori stoga ističu hitnu potrebu za razvojem AVAS signala koji neće biti iritantni za okolinu, ali će omogućiti jasno prepoznavanje pravca i broja vozila u saobraćaju. Bez takvog unapređenja, najranjiviji učesnici – pješaci i biciklisti – ostaju izloženi potencijalnoj opasnosti. Propisi se fokusiraju na čujnost signala, zanemarujući njegovu lokalizaciju i efektivnost u složenim saobraćajnim uslovima.

Energetski portal

Članak Električni automobili emituju zvuke koji se čuju ali teže lociraju se pojavljuje prvo na Energetski Portal.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow