Baterije za plug-in hibride su skuplje od onih kod električnih automobila?

Iako je Evropa odlučila da značajno pomogne proizvođačima automobila, nakon godina u kojima ih je stezala zahtevnim normama o emisiji […] Чланак Baterije za plug-in hibride su skuplje od onih kod električnih automobila? се појављује прво на Auto Republika.

Jun 9, 2025 - 20:55
 0  16
X
Baterije za plug-in hibride su skuplje od onih kod električnih automobila?

Iako je Evropa odlučila da značajno pomogne proizvođačima automobila, nakon godina u kojima ih je stezala zahtevnim normama o emisiji gasova, stvarnost je daleko od mira koji se pokušava prikazati. Ljudi koji razmišljaju o kupovini novog automobila i dalje se uglavnom oslanjaju na tradicionalne tehnologije, to jest na benzinske i dizel motore sa minimalnim stepenom elektrifikacije.

Međutim, mir među proizvođačima ne postoji, jer da bi izbegli prekoračenje granica emisije i naknadne kazne i namete, prinuđeni su da prodaju više električnih automobila. Kod nekih brendova, sa bogatom ponudom modela, gotovo 50% prodaje bi trebalo da otpada na električna vozila, ali stvarnost je sasvim drugačija. Zato se sve više forsira medijalno (srednje) rešenje, što su plug-in hibridi (PHEV), koji su sve zastupljeniji u svim segmentima tržišta.

Međutim, Evropa pažljivo posmatra i PHEV-ove, jer da bi oni zaista bili efikasni, baterija bi morala da se puni svaki put kada se isprazni, a to se uglavnom ne dešava. Proizvođači su toga svesni, pa su odlučili da povećaju kapacitet baterije i time ponude veću autonomiju. Dobar primer za to je Lynk & Co 08.

Taj problem ne postoji kod električnih automobila, čija je autonomija znatno veća. Obe tehnologije imaju svoje prednosti i mane. Međutim, jedno istraživanje Međunarodne agencije za energiju je omogućilo istraživačima da otkriju poražavajuću činjenicu: prosečna cena baterije za PHEV, kapaciteta 20 kWh (što je standard za novu generaciju plug-in hibrida) gotovo je jednaka ceni baterije od 65 kWh u potpuno električnim automobilima.

U Kini su cene po kWh za baterije električnih kamiona čak nešto niže od onih za električne automobile, zahvaljujući većim dimenzijama kamionskih pakovanja.

Istraživači ukazuju na to da je cena baterije po kWh za PHEV 2024. godine bila tri puta viša nego kod električnih automobila. Ova tvrdnja može delovati kontroverzno, jer je poznato da su baterije najskuplja komponenta električnih vozila, ali postoji logično objašnjenje zašto je baterija kod PHEV-ova skuplja.

Litijum-gvožđe-fosfatne baterije osvajaju sve veći deo tržišta električnih automobila

Razlog je jednostavan: domet kod plug-in hibrida mora biti što veći, uprkos ograničenom kapacitetu baterije. To je najkraće objašnjenje. Duže objašnjenje uključuje i cenu komponenata kao što je sistem za upravljanje baterijom, kao i činjenicu da manji kapacitet ograničava broj ćelija.

Manji broj ćelija zahteva da one budu snažnije, kako bi automobil mogao da funkcioniše isključivo na električni pogon, što utiče i na hemijski sastav baterije. U Istraživanju se navodi da je litijum-jonska baterija kapaciteta 65 kWh koštala oko 5.700 evra, isto koliko i baterija od 20 kWh za PHEV.

Rezultati studije takođe otkrivaju da LFP baterije (litijum-gvožđe-fosfat) čine skoro polovinu svetskog tržišta, pri čemu Kina ponovo prednjači u ovoj tehnologiji. Napredak kojia proizvođačima električnih automobila omogućav da snize cene, iako to još uvek nije dovoljno da vozila „bez emisija“ ozbiljno osvoje tržište. Ali, činjenica da je baterija za PHEV toliko skupa, možda će vas naterati da razmislite o nekoj drugoj opciji.

AutoRepublika

(225)

Чланак Baterije za plug-in hibride su skuplje od onih kod električnih automobila? се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow