Šta je kontra-rotirajuća radilica i zašto se koristi?
Ponekad moraš da ideš unazad da bi mogao napred. Kod gotovo svakog ikada proizvedenog motocikla, radilica se okreće u istom […] Чланак Šta je kontra-rotirajuća radilica i zašto se koristi? се појављује прво на Auto Republika.

Ponekad moraš da ideš unazad da bi mogao napred. Kod gotovo svakog ikada proizvedenog motocikla, radilica se okreće u istom pravcu kao i točkovi. Ali poslednjih godina, nekolicina egzotičnih motocikala počela je da okreće svoje radilice unazad. Ako ste čuli izraz „kontra-rotirajuća radilica“, ali vam nije sasvim jasno šta on znači, koje su prednosti i koji motocikli je imaju, nastavite s čitanjem.
(Kratko pojašnjenje: ovde govorimo o motociklima čiji se radilica nalazi poprečno u odnosu na okvir. Motocikli sa uzdužno postavljenim radilicama, kao što su BMW-ovi bokseri, Honda Goldwing i Moto Guzzi V-twin, nisu predmet ovog teksta. Kod njih radilica može da se okreće u bilo kom pravcu)
Stvari koje se okreću, vole da ostanu u pokretu. Zadovoljne kao stari psi kraj kamina, ne vole da ih iko uznemirava. Pokušaš li da ih pomeriš, pružiće otpor silom. Kada voziš pravo, oba točka se vrte ispod tebe i sve funkcioniše kako treba. Ali ako pokušaš da nagneš motor, pomerajući više rotirajućih objekata (točkovi, kočioni diskovi, gume, radilica) iz njihove ose rotacije, oni će pružiti otpor.
Koliki je taj žiroskopski otpor, koji direktno utiče na to koliko fizičkog napora je potrebno da bi se motor nagnuo, zavisi od mase svakog rotirajućeg objekta, njegovog prečnika i brzine rotacije. Jedno rešenje je da se smanji bilo koji (ili svi) od ovih faktora: lakši točkovi (skupo), manji točkovi (nestabilno), sporiji točkovi (dosadno).
Drugo rešenje je da se uvede nešto što se okreće u suprotnom pravcu. Nešto poput, recimo, radilice. Iako je mala, može da se okreće veoma brzo. Na 105–115 km/h, tipičan prednji točak sa felnom od 17 inča rotira se oko 1.000 obrtaja u minuti, dok se radilica može vrteti deset puta brže.
Dakle, jednostavno okreneš radilicu u suprotnom pravcu i time smanjuješ ukupni žiroskopski otpor motocikla. To znači da je potrebno manje truda da se motor natera da skrene, što rezultira većom agilnošću, lakšim upravljanjem, okretnijom vožnjom i drugim često korišćenim frazama u novinarskim testovima na putu.
Ali, ima još! Kontra-rotirajuća radilica donosi i dodatnu prednost u vidu smanjenja tendencije podizanja prednjeg točka (wheelie). Ovo se dešava usled obrtnog momenta koji nastaje pri ubrzavanju radilice. Kada se radilica koja se okreće unapred ubrzava, ostatak motocikla reaguje obrnutim momentom: prednji deo se podiže, zadnji spušta. Kod kontra-rotirajuće radilice, prednji deo se spušta — što znači manje propinjanja (wheelieja) i bolje ubrzanje.
Zašto onda svi motocikli nemaju ovu funkciju? Pa, ako okreneš radilicu unazad, zadnji točak će se takođe okretati unazad. Da bi se to ispravilo, mora da se ugradi dodatno vratilo u motor (međuvratilo/zupčanik za preusmeravanje/kontravratilo) kako bi se ostatak pogonskog sklopa kretao u pravom smeru. Ova dodatna komponenta dodaje težinu, cenu i složenost, a uz to smanjuje i snagu zbog trenja.
Ovaj kompromis ima smisla u MotoGP-u, gde svaki motor na gridu za sezonu 2023. koristi kontra-rotirajuću radilicu. Ideja, međutim, nije nova: Honda NSR500 iz 1987. je imala ovakvu konfiguraciju, kao i prvi Yamaha YZR-M1 iz 2002. godine — godinu dana pre modela Petronas FP1 u WSBK-u, koji je takođe koristio kontra-rotirajuću radilicu zahvaljujući svojoj „unazad postavljenoj“ konstrukciji motora.
Na drumovima, danas samo dva velika proizvođača koriste kontra-rotirajuće radilice: Ducati u svim svojim V4 modelima i MV Agusta u trocilindarskim. Mali broj drugih dvotočkaša je ranije koristio ovu tehnologiju — uključujući, zanimljivo, maksi-skuter po imenu Aprilia SRV850, koji je delio svoj 839 ccm V-twin i CVT menjač sa modelima nazvanim Gilera GP800 i Aprilia Mana, predstavljenim još 2008. Zanimljivo je da Aprilia nije ni spominjala ovu osobinu sve dok 2012. godine SRV nije stigao…
MotoRepublika
(292)
Чланак Šta je kontra-rotirajuća radilica i zašto se koristi? се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






