Trampov „carinski rat“ će najviše pogoditi one koje je trebalo da zaštiti

Automobilska industrija u Sjedinjenim Američkim Državama ulazi u novu fazu neizvesnosti, jer od 3. maja 2024. godine stupaju na snagu […] Чланак Trampov „carinski rat“ će najviše pogoditi one koje je trebalo da zaštiti се појављује прво на Auto Republika.

Apr 14, 2025 - 08:08
 0  12
Trampov „carinski rat“ će najviše pogoditi one koje je trebalo da zaštiti

Automobilska industrija u Sjedinjenim Američkim Državama ulazi u novu fazu neizvesnosti, jer od 3. maja 2024. godine stupaju na snagu carine od 25% na uvoz stranih vozila i automobilskih delova. Iako je cilj ove mere da podstakne domaću proizvodnju i da smanji zavisnost od stranih dobavljača, brojke i tržišna realnost pokazuju da bi efekti mogli biti upravo suprotni — i da bi najteži udar mogli osetiti baš američki proizvođači.

U 2024. godini, od ukupno 16,1 milion novih lakih vozila prodatih u SAD-u, čak oko 6,3 miliona je bilo uvezeno iz zemalja poput Meksika, Kanade, Japana, Južne Koreje i članica Evropske unije. Ta vozila, zajedno sa brojnim komponentama koje se koriste u domaćoj proizvodnji, sada potpadaju pod nove visoke carine.


Na prvi pogled, ovaj potez deluje kao logična zaštita američkih proizvođača. Međutim, podaci kompanije Jato Dynamics otkrivaju složeniju sliku. Ford, General Motors i Stellantis su tokom prošle godine prodali ukupno 1,85 miliona uvoznih vozila na američkom tržištu — što predstavlja 13% njihovih ukupnih globalnih prodaja. Taj procenat je viši nego kod mnogih stranih konkurenata.

Japanske marke poput Toyote, Honde i Nissana imaju nešto veću fleksibilnost, jer samo oko 9% njihove globalne prodaje dolazi iz uvoza u SAD. Još bolje prolaze nemački proizvođači, Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, kod kojih taj procenat iznosi samo 7%.

Ali stvarni problem ne leži samo u poreklu automobila, već u stepenu zavisnosti od američkog tržišta. Na primer, Subaru ostvaruje čak 71% globalne prodaje u SAD. Iako mnogi modeli nastaju u fabrici u Indijani, uvoz i dalje čini 26% njegove ukupne prodaje. Mazda se nalazi u sličnoj situaciji, sa više od četvrtine globalne prodaje vezane za uvozna vozila koja se prodaju u SAD. GM i Volkswagen su ne tako otporni.

Kada se pogleda detaljnije, General Motors je na vrhu liste po udelu globalne prodaje zasnovane na uvozu u SAD, to jest čak 18%, najviše među pet najvećih svetskih proizvođača. S druge strane, Volkswagen, iako manje zavisan od američkog tržišta kao celine, i dalje u SAD uvozi oko 80% svojih vozila, što ga čini ozbiljno ranjivim na nove namete.


Iako je zvanična poruka ove politike „zaštita američke industrije“, u praksi bi carine od 25% mogle izazvati kontraefekat. Povećanje troškova, poremećaji u lancima snabdevanja, i mogući rast cena za krajnje potrošače mogli bi pogoditi sve, odnosno i domaće, i strane proizvođače, i kupce.

Automobilska industrija će u narednim mesecima morati brzo da se prilagodi novim pravilima igre, dok potrošači verovatno mogu očekivati da će cena „vozila iz snova“ postati — malo manje snovi, a malo više realni trošak.

AutoRepublika

(162)

Чланак Trampov „carinski rat“ će najviše pogoditi one koje je trebalo da zaštiti се појављује прво на Auto Republika.

Koja je vaša reakcija?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow