Tesla mora da plati 243 miliona američkih dolara kazne zbog smrtonosne nezgode s auto-pilotom
Porota u američkoj saveznoj državi Floridi donela je odluku: Tesla snosi trećinu odgovornosti za smrtonosnu nesreću iz 2019. godine, tokom […] Чланак Tesla mora da plati 243 miliona američkih dolara kazne zbog smrtonosne nezgode s auto-pilotom се појављује прво на Auto Republika.

Porota u američkoj saveznoj državi Floridi donela je odluku: Tesla snosi trećinu odgovornosti za smrtonosnu nesreću iz 2019. godine, tokom koje je bio aktivan takozvani Enhanced Autopilot (napredni auto-pilot), prenose CNBC i New York Times. Presuda je oštra i verovatno će imati šire posledice od samog ovog slučaja.
U središtu procesa našla se tragična nesreća u Ki Lardžu na Floridi: vozač Tesle, Džordž Mekgi (George McGee), vozio je Model S brzinom od skoro 100 km/h kada je prepustio kontrolu auto-pilotu, jer mu je tokom vožnje pao telefon, pa se sagnuo da ga podigne. Vozilo je bez kočenja prošlo kroz raskrsnicu, ignorisalo znak stop i udarilo u parkirani SUV, pored kog su stajale dve osobe. Dvadesetdvogodišnja Najbel Benavides (Naibel Benavides) preminula je na licu mesta, dok je njen dečko, Dilon Angulo (Dillon Angulo), preživeo sa teškim povredama (slomljenim kostima, traumom glave i trajnim psihičkim posledicama).
Tokom suđenja, Mekgi se pozvao na to da je Teslin Enhanced Autopilot trebalo da aktivira automatsko kočenje u slučaju opasnosti. Upravo tu leži srž optužbi: tužioci su tvrdili da je Tesla preuveličao sposobnosti svog poluautonomnog sistema i da nije dovoljno ograničio njegovu upotrebu van auto-puteva.
Sud je Teslu proglasio 33% odgovornom i dosudio odštetu porodici stradale i preživelom u visini od 129 miliona dolara. Pored toga, Tesla je kažnjen i sa 200 miliona dolara na ime tzv. punitive damages – kaznenog odštetnog iznosa koji se dodeljuje samo u slučajevima izuzetno grube nepažnje ili namernog ponašanja, a ne obične nesavesnosti.
Ukupna kazna iznosi gotovo 243 miliona dolara (oko 209 miliona evra), što predstavlja presedan kako u pravnom, tako i u ekonomskom smislu. Tužioci su naglasili: „Tesla je svesno pustila nedovršenu tehnologiju na javne puteve, dok je istovremeno tvrdila da je bezbednija od ljudskih vozača“. Takođe su istakli da je i izvršni direktor Ilon Mask svojim izjavama o superiornosti Autopilota dodatno stvorio lažni osećaj sigurnosti kod korisnika.
Tesla je odbacio optužbe i odmah najavio žalbu. U saopštenju kompanije se navodi: „Ova presuda je pogrešna i ugrožava napredak cele industrije u oblasti bezbednosti vozila“. Kompanija tvrdi da je vozač bio „pretežno odgovoran“ – on je pritiskao gas i bio je ometen dok je tražio telefon. Po Teslinim rečima, nijedno vozilo na svetu, ni tada ni sada, ne bi moglo da spreči tu nesreću.
Presuda je doneta u osetljivom trenutku za Teslu. Ilon Mask pokušava da ubedi investitore u viziju potpuno autonomnog taksi-servisa. Ipak, stvarnost je daleko složenija: u SAD se trenutno vodi desetak sudskih procesa zbog nesreća koje uključuju Autopilot ili sistem Full Self-Driving. Američka saobraćajna bezbednosna agencija NHTSA od 2021. godine istražuje moguće nedostatke Teslinih sistema asistencije u vožnji, a u toku je i druga istraga koja treba da utvrdi da li su softverska ažuriranja bila dovoljna za ispravke grešaka.
Pored toga, agencija redovno upozorava da Tesla u javnosti stvara sliku o svojim sistemima koja nije u skladu sa onim što piše u zvaničnim priručnicima. U njima se naglašava da je i dalje potreban pažljiv vozač sa rukama na volanu.
Prema podacima platforme TeslaDeaths.com, do sada je zabeleženo najmanje 58 smrtnih slučajeva u kojima je Autopilot bio aktiviran neposredno pre sudara.
AutoRepublika
(29)
Чланак Tesla mora da plati 243 miliona američkih dolara kazne zbog smrtonosne nezgode s auto-pilotom се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






