Stellantis gubi milijarde
Korporacija Stellantis već godinu dana prolazi kroz sistemsku krizu, za koju se odgovornim smatra bivši generalni direktor Karloš Tavareš. Razloge […] Чланак Stellantis gubi milijarde се појављује прво на Auto Republika.

Korporacija Stellantis već godinu dana prolazi kroz sistemsku krizu, za koju se odgovornim smatra bivši generalni direktor Karloš Tavareš. Razloge ovog pada detaljno smo analizirali još u decembru prošle godine, kada je objavljena njegova ostavka. Iako je 2024. završena sa padom profita od čak 70%, kompanija je ipak ostvarila dobit od solidnih 5,5 milijardi evra.
Međutim, finansijsko stanje se dodatno pogoršalo u prvoj polovini 2025: prema najnovijem izveštaju, Stellantis je zabeležio gubitak od 2,3 milijarde evra, nasuprot 5,6 milijardi evra profita u istom periodu 2024. Prihodi su se smanjili za 13%, na ukupno 74,3 milijarde evra.
Kao jedan od ključnih uzroka gubitaka, Stellantis navodi trgovinski rat koji je započeo Donald Tramp. Negativan efekat ove politike za celu 2025. godinu procenjuje se na 1,5 milijardi evra, a u prvoj polovini godine gubici zbog povećanih carina iznosili su 300 miliona evra. Ipak, iz same kompanije napominju da je Trampova carinska politika nepredvidiva, sa stalnim oscilacijama između olakšica i novih pretnji, te niko sa sigurnošću ne može da kaže kako će izgledati kraj godine, pa ni sam Tramp.
Rezultati prodaje Stellantisa beleže pad na većini ključnih tržišta. U Evropi je u prvoj polovini 2025. prodato 1,289 miliona vozila, naspram 1,387 miliona prošle godine. U Severnoj Americi (SAD i Kanada) prodato je 647.000 umesto prošlogodišnjih 838.000 jedinica, na Bliskom Istoku i u Africi je pad sa 273.000 na 251.000, dok je u Aziji (uključujući Kinu i Indiju) sa 32.000 na 28.000. Jedino u Južnoj Americi zabeležen je rast i to sa 394.000 na 471.000 vozila.
Posebna stavka u izveštaju, kao i uvek, odnosi se na kompaniju Maserati, koja posluje kao zaseban pravni entitet u okviru grupe. Rezultati prodaje Maseratija su smanjeni sa 6.500 na 4.200 vozila, dok je poslovni gubitak porastao sa 82 na 139 miliona evra.
U izveštaju se ne pominju nikakve radikalne mere koje bi Stellantis mogao da preduzme kako bi izašao iz krize. Razlog je verovatno to što je novi generalni direktor, Antonio Filosa, faktički stupio na dužnost tek 23. juna, nakon što je izabran na vanrednoj skupštini akcionara.
Ipak, prvi pozitivni koraci već su preduzeti. U SAD je obnovljena proizvodnja popularnih benzinskih V8 HEMI motora, kao i sportsko odeljenje SRT Performance, što su američki ljubitelji automobila dočekali sa oduševljenjem, posebno jer ekološka agenda više ne predstavlja prepreku razvoju biznisa u Trampovoj Americi.
Za razliku od SAD, u Evropi ekološki zahtevi i dalje predstavljaju glavnu prepreku za opstanak velikih proizvođača automobila. Trenutno se čini da jedino BMW Group ne pokazuje jasne simptome krize. Stellantis za sada nema gotov odgovor na pitanje kako da opstane u okruženju gde državna regulativa automobilske industrije ide protiv realnosti, a to je otpor potrošača prema masovnom prelasku sa konvencionalnih na električna vozila.
Od ukupno 14 brendova u vlasništvu Stellantisa (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall), njih sedam se već smatra problematičnim: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, DS, Lancia, Maserati i Opel/Vauxhall. Kompanija trenutno nema dovoljno resursa za njihovo dalje razvijanje. Novi generalni direktor možda će biti prinuđen da se odluči na nepopularne poteze, da neke od brendova proda ili privremeno ugasi dok se ne stvore bolji uslovi za njihov opstanak.
AutoRepublika
(342)
Чланак Stellantis gubi milijarde се појављује прво на Auto Republika.
Koja je vaša reakcija?






